Aktywny relaks

ćwiczenia

Aktywny relaks

Jak to bywa z reguły na wiosnę, każda z nas chciałaby wyglądać pięknie. Szczupłe ciało, zgrabne nogi, promienny uśmiech. Jak połączyć przyjemne z pożytecznym i spowodować, żeby zajęcia sportowe były przyjemnością?

Dziś kilka cennych wskazówek oraz porad jakie treningi wybrać. Zapraszamy!

Body and Mind

Nie każde ćwiczenia muszą wiązać się z ogromnym wysiłkiem. Jeśli jesteśmy zwolennikami spokoju i wyciszenia, powinniśmy zainteresować się zajęciami z nurtu Body and Mind. Czym są te zajęcia? Skupiają one aktywności w większości zainspirowane filozofią Dalekiego Wschodu, a polegjąa na spokojnych, rytmicznych ćwiczeniach. Bardziej istotna niż ilość, jest jakość ich wykonania. W nurt ten doskonale wpisują się: joga, pilates oraz Tai Chi.

W przypadku wszystkich zajęć kluczową rolę pełni oddech, który powinien być zharmonizowany z wykonanymi ruchami. Odpowiedni sposób oddychania gwarantuje właściwe dotlenienie całego organizmu i poprawia krążenie krwi. Pomaga też w usuwaniu nagromadzonych napięć. Wszystkie zajęcia zawsze odbywają się od nauki prawidłowego oddychania.

Na zajęcia można zapisać się do klubu fitness lub ćwiczyć samodzielnie w domu czy plenerze.

Pilates

System pilates obejmuje ponad 500 ćwiczeń inspirowanych jogą, baletem i ćwiczeniami siłowymi. Istotą jest rozciąganie, spinanie i rozluźnianie mięśni. System jest ukierunkowany na poprawę elastyczności, siły i równowagi, a także świadomości ciała. Na treningu z reguły wykonuje się tylko kilka ćwiczeń, które muszą być zsynchronizowane z oddechem i pracą mięśni. Każde ćwiczenie powinno być wykonane w pełni świadomie, a uwaga powinna być skoncentrowana na nim i oddechu.

Ćwiczenia na zajęciach mogą się różnić, ponieważ raz są ukierunkowane na wzmocnienie mięśni, innym razem na wzmocnienie siły czy poprawie kondycji. Ważne jest aby pamiętać, że podczas ćwiczeń nie powinno się wykonywać więcej niż trzech ćwiczeń z rzędu na tę samą partię mięśniową, a ich serie warto przeplatać ćwiczeniami rozciągającymi.

Joga

Joga to tak naprawdę cały system filozoficzny wywodzący się z Indii. Jej część związana z ćwiczeniami fizycznymi to hatha joga. Najpopularniejszej hatha jogi naucza się według metody B.K.S Iyengara. Wciąż pojawiają się współczesne odmiany jogi nastawione czysto na relaks. Tak naprawdę to wszystkie odmiany redukują stres, a skupiają się na tym, by pobudzić energię, odświeżyć lub zregenerować umysł. Wiele technik związanych z jogą, jak np. ćwiczenia oddechowe czy medytacja, mają też działania antystresowe.

Joga umożliwia odbudowanie równowagi, zaburzonej przez stres, ma także właściwości oczyszczania ciała z toksyn. Każda sesja kończy się relaksem, podczas którego możemy się nauczyć, w jaki sposób duchowo się zregenerować.

Tai Chi

To chińska gimnastyka zdrowotno- medytacyjna, polegająca na wykonywaniu harmonijnych i delikatnych ćwiczeń. Ćwiczenia te są kombinacją okrężnych ruchów, które w płynny i miękki sposób przechodzą z jednej formy w drugą. Koniec jednego ruchu jest zarazem początkiem następnego. Wszystkie ruchy następują po sobie i aktywują różne części ciała i różne nerwy.

Dzięki ćwiczeniom lepiej funkcjonują narządy wewnętrzne, mięśnie rozciągają się i współgrają ze sobą, przynosząc uczucie ulgi. Oddech staje się wolniejszy, a napięcie zredukowane. Każdy ruch wymaga głębokiego oddechu przeponowego, co połączone jest z koncentracją i równowagą. Dzięki temu możliwe jest wprowadzenie umysłu w głęboki stan spokoju.

Najlepszą aktywnością, jak się okazuje, po stresującym dniu w pracy czy szkole, jest spacer. Takie ćwiczenia może nie są dużym wyzwaniem dla naszej kondycji fizycznej, ale z pewnością poprawiają nastrój.