Chrzan wielkanocny

chrzan

Chrzan wielkanocny

Na wielkanocnym stole nie może go zabraknąć! Ten bliski krewniak kapusty, brukselki i kalarepki to nie tylko ostra przyprawa, ale również lek na wiele dolegliwości. Pomaga na trawienie, choroby stawów, przeziębienia, bóle głowy, zwalcza grzyby i bakterie. Niewiele osób wie też, że chrzan pomaga w odchudzaniu.

 

Właściwości odchudzające

Chrzan zwiększa wydzielanie soków trawiennych, przyspiesza przemianę materii i pomaga pozbyć się szkodliwych toksyn z organizmu. Zawiera również błonnik, który zmniejsza przyswajanie tłuszczów i daje uczucie sytości. Tak więc chrzan stosowany regularnie w naszej diecie może pomóc zrzucić zbędne kilogramy, a także znacznie obniżyć poziom cholesterolu.

Warzywo z wyjątkową mocą

Chrzan jest bogaty w glikozydy siarkowe, takie jak sinigryna, które wzmacniają układ odpornościowy, ma też flawonoidy, które obniżają poziom cholesterolu i ważną witaminę C. W jednym korzeniu mieści się tyle witaminy C, ile w połówce jabłka. Jeśli cierpisz na migreny, przykładaj liście chrzanu do skroni. Z kolei ciasto chrzanowe możesz stosować do okładów. Wystarczy, że zagnieciesz ciasto z 1/2 kg mąki razowej, 100 g chrzanu, 1 łyżki oleju i odrobiny wody. Następnie rozwałkuj i rozgrzany (np. na kaloryferze) placek owiń ręcznikiem i połóż na obolałym miejscu na jakieś 20 minut.

Kupowany czy domowy?

Bez problemu możesz kupić gotowy chrzan w słoiku, wybór jest naprawdę bardzo duży, dlatego możesz kupić chrzan, który będzie dla ciebie najlepszy, np. ostry, łagodny, z żurawiną, albo borówkami. Jednak nic nie zastąpi chrzanu robionego w domu, co prawda wymaga to trochę twojej pracy, ale za to jego smak i aromat będzie niezastąpiony.

chrzanJak zrobić chrzan domowy?

Będziesz potrzebować 2-3 korzenie chrzanu. Obierz je i zetrzyj na tarce. Następnie przelej gorącą wodą, dodaj kwasek cytrynowy, sól, dopraw jogurtem, musztardą, oliwą, tartym jabłkiem, borówką albo ugotowanymi na twardo jajami. Dobrze komponuje się ze świeżą natką. Przygotowany chrzan zamknij w słoiczku. Będzie doskonałym dodatkiem do ryb, warzyw, kanapek, a przede wszystkim do potraw mięsnych. Dzięki witaminie C znajdujące się w mięsie żelazo łatwiej przyswaja się przez nasz organizm. Chrzanu nie trzeba pasteryzować, bo i tak nie przeżyje w nim żadna bakteria.

 

 

Staropolski sos do mięs

Składniki:

  • 3 łyżki startego chrzanu
  • surowe żółtko
  • łyżka oliwy z oliwek
  • 2 łyżki śmietany 12%
  • sok wyciśnięty z jednej marchewki
  • łyżeczka octu estragonowego
  • szczypta soli i białego pieprzu
  • 1/2 szklanki chłodnego bulionu.

Przygotowanie: Żółtko utrzyj z oliwą, dodaj chrzan wymieszany ze śmietaną. Stale mieszając wlej powoli sok z marchwi i ocet. Przypraw solą i pieprzem. Na końcu dodaj bulion. Wszystko przetrzyj przez sitko. Jeżeli smak jest za ostry, dodaj szczyptę cukru. Sos podawaj do zimnych mięs, surówek i sałatek.
Chrzan możesz wykorzystywać w różny sposób:

  • grillDodaj jedną łyżkę do soku pomidorowego i wypij na śniadanie. Taki zastrzyk witamin oraz olejków eterycznych z rana błyskawicznie postawi cię na nogi i doda energii na cały dzień.
  • Zmiksuj chrzan i suszone owoce. Tak przygotowaną pastę możesz używać zamiast masła do kanapek z wędliną.
  • Używaj chrzanu do zup. Łyżka chrzanu do żurku, białego i czerwonego barszczu, fasoli poprawi trawienie.
  • Wymieszaj łyżeczkę chrzanu z sosem vinegret. Będzie idealna do sałatek.
  • Połącz chrzan z serkiem i jogurtem. Stosuj do potraw z grilla, pasztetów oraz wędlin.