Cykoria – zimowe warzywo

cykoria

Cykoria – zimowe warzywo

Cykoria jest warzywem pochodzącym z Egiptu – niemal spod piramid. W starożytności była niezwykle ceniona, ze względu m.in. na świetne właściwości, zapobiegające chorobom wątroby (co i dziś się potwierdza, bo cykoria „aktywizuje” wątrobę) oraz zwalczanie zaparć. Mięsiste liście tej jarzyny podaje się też w dietach cukrzyków, bo zawierają dużo substancji, które działają niemal tak samo, jak insulina.

Cykoria jest warzywem, po które Polacy sięgają raczej rzadko. Dlatego dzisiaj mamy kilka informacji na jej temat  – mamy nadzieję, że zachęci was to do częstszego jej spożywania.

Właściwości cykorii

Cykoria nie zawiera wielu witamin, jednak znajdziemy w niej nieco witaminy A, C oraz trochę więcej witamin z grupy B. Jest bardzo bogata w związki mineralne. Zawiera dużo żelaza (5 mg%), magnezu (20 mg%), siarki (60 mg%), potasu (240 mg%), który ujędrnia skórę, a także zwiększa wydzielanie pokarmu u matek karmiących. Cykoria jest też bogata w wapń oraz fosfor. To warzywo zasadotwórcze (+ 7). Nie jest łatwostrawne na surowo – strawniejsze jest natomiast po ugotowaniu.

Cykoria wzbogaca znakomicie zimowy wybór warzyw, więc znajduje coraz większą liczbę amatorów, zarówno u nas, jak i na świecie. Można ją jadać pod wieloma postaciami, zaczynając od surówek, a skończywszy na zapiekankach.

Przygotowanie cykorii należy zacząć od usunięcia nadpsutych liści oraz wycięcia „piętki” u dołu zrośniętych liści, bo piętka jest gorzka. Reszta cykorii także ma nieco odrobinę goryczki, ale w sam raz, aby nadać jarzynce szczyptę „pieprzu”, by nie była mdła. Między innymi i za to cenią cykorię jej smakosze. A żywieniowcy odkryli, że właśnie tej goryczki dostarcza glukozyt – intybina, który działa bardzo korzystnie na przewód pokarmowy.

Potrawy z cykorią

Surówka francuska

30 dag cykorii oczyścić, oddzielać listki, wyłożyć na salaterkę, oprószyć solą i cukrem, skropić sokiem z cytryny, olejem sojowym i obficie posypać zieleniną (np. natką pietruszki albo koperkiem). Pewna odmianą będzie polanie nie olejem, ale majonezem z musztardą lub śmietaną doprawioną pieprzem, solą i siekanym szczypiorkiem.

Surówka po amerykańsku

30 dag oczyszczonej cykorii drobno pokroić. Dodać kilka sztuk suszonych, wydrylowanych i pokrojonych w paseczki śliwek, 10 dag posiekanych orzechów (włoskich lub laskowych), 2 łyżki drobno posiekanej natki pietruszki (lepiej rzeżuchy), sok z cytryny, sól i pieprz do smaku. Wymieszaną surówkę podaje się udekorowaną dookoła poszatkowaną, czerwoną kapustą surową lub zimną gotowaną.

kwiatostan cykorii

Kwiatostan cykorii