Czy dobra atmosfera w pracy jest ważniejsza od zarobków?

Czy dobra atmosfera w pracy jest ważniejsza od zarobków?

Czy dobra atmosfera w pracy jest ważniejsza od zarobków?

Powody, dla których chodzimy do pracy i pracujemy, są bardziej niż oczywiste. Jednak często nawet spore pieniądze nie są w stanie zrekompensować napiętej atmosfery w firmie i spięć z pracownikami i pracodawcami.

Bywa, że taka nerwowa i nieprzyjemna atmosfera wynika ze specyfiki wykonywanego zawodu. Nie ma zawodów, w których można być tylko przyjacielskim, albo takich, w których można być upoważnionym do bycia nieprzyjemnym. Często jednak to warunki pracy, presja czasu, pośpiech i nerwy sprawiają, że trudno nawiązać w pracy przyjacielskie relacje.

Problem największych korporacji

Z problemem nerwowej, nieprzyjemnej atmosfery w pracy borykają się głównie wielkie korporacje. Choć można w nich zarobić wielkie pieniądze, wszyscy pracownicy są zabiegani, gdzieś pędzą, nie mają czasu, nie sposób z nimi przyjemnie pogawędzić przy kawie. Poza tym, niestety, pracownicy korporacyjni zwykle w przerwach na lunch rozmawiają o biznesie. Zarabiają zwykle spore pieniądze, jednak nie można powiedzieć, by mieli w pracy prawdziwych przyjaciół. Są to zwykle raczej kontrahenci lub po prostu osoby, które mija się w windzie i mówi się im „dzień dobry”. Niestety, w dużych firmach, gdzie czas to pieniądz, a stres goni stres, nie ma możliwości zawarcia prawdziwych przyjaźni, lub chociażby sympatycznej znajomości, którą chciałoby się kontynuować poza godzinami pracy. Dlatego też korporacyjni pracownicy przyjaźnią się z ludźmi spoza firmy, a nawet spoza swojej branży. Tak jest dla nich dużo lepiej.

Zwolnić się ze względu na atmosferę?

Wydawać by się mogło niepoważne, w dzisiejszych czasach, gdy pieniądze są człowiekowi niezwykle potrzebne, rezygnować z dobrze płatnej posady tylko dlatego, że nie ma w danej firmie osób, z którymi można spokojnie porozmawiać, ludzie są fałszywi i zabiegani, a atmosferę w pracy można nożem kroić. Jednak należy brać pod uwagę swoje zdrowie. Ono wymaga do prawidłowego funkcjonowania także mniej stresów, więcej relaksu, odpoczynku, miłej pogawędki przy pracy. Gdy tego nie ma, organizm pędzi tak samo jak my sami. W efekcie ciągłego pośpiechu i mnóstwa nerwów organizm nie daje rady, nie spełnia odpowiednio swoich funkcji, traci na sile. To sprawia, że jesteśmy mniej wydajni w pracy i tak naprawdę wcale nie mamy możliwości przez to wszystko awansować, wciąż gdzieś gonimy i nawet nie możemy się dobrze zastanowić, do czego zmierzamy, czy mamy jakiekolwiek szanse na awans. Tak więc właśnie między innymi atmosfera w pracy ma wpływ na naszą przyszłość w danej firmie. Gdy atmosfera jest zła, prędzej czy później wydarzy się coś, co skłoni Cię w trybie natychmiastowym do opuszczenia budynku firmy.

Zastanów się

Czasem warto przemyśleć, czy stały pośpiech, nerwy i stres w pracy są tylko tymczasowe, czy pracując tam dłużej będziesz się z nimi stykał na co dzień. Jeśli tak, a nie jesteś odporny na stres i nie umiesz oddzielać pracy od życia prywatnego – daruj sobie zawczasu i przerzuć się na spokojniejszą, przyjemniejszą, a może i mniej płatna pracę – to będzie lepsze dla Twojego zdrowia psychicznego, a więc i wydajności.

Reply