Dieta chronometryczna (księżycowa)

Dieta chronometryczna

Dieta chronometryczna – dieta księżycowa

Chyba każdy z nas zna często powtarzaną zasadę zachowania szczupłej sylwetki, według której należy jadać śniadania jak król, obiady jak hrabia, zaś kolacje jak żebrak. Odwołuje się ona do dziennej aktywności naszego organizmu, który najszybciej spala kalorie rano, zaś najwolniej – wieczorem. Prawidło to obrazuje dieta chronometryczna, zwana powszechniej dietą księżycową.

Jej wyższość nad innymi dietami polega na tym, iż podczas jej stosowania można jeść absolutnie wszystko, choć oczywiście niewskazane jest objadanie się. Nie trzeba jednak rezygnować z żadnych produktów żywnościowych, należy jedynie wiedzieć, kiedy można je spożywać, by zostały jak najlepiej spożytkowane przez organizm, a nie magazynowane w postaci niepożądanej tkanki tłuszczowej.

Zasady diety

Dieta księżycowa dopuszcza spożywanie 3 głównych posiłków w ciągu dnia oraz niewielki podwieczorek. Osoby, które są bardzo aktywne fizycznie, mogą również spożywać drugie śniadania. Najważniejsze jednak jest, by nie omijać żadnego posiłku, jeśli bowiem któryś z nich zostanie pominięty, zaskutkuje to z pewnością przyjęciem większej ilości pokarmu podczas kolejnego posiłku, a to nie jest dla organizmu dobre, ponieważ dostarczony mu pokarm będzie odkładał na zapas.

Sekret diety księżycowej

Tajemnica skuteczności diety księżycowej tkwi w tym, iż produkty kaloryczne można spożywać jedynie do południa, ewentualnie do godziny 14. Po tym czasie każdy bardziej kaloryczny posiłek będzie groził odkładaniem się tkanki tłuszczowej, dlatego trzeba zwracać baczną uwagę na to, co się je, a z niektórych produktów trzeba całkowicie zrezygnować. Najlepiej zobrazują to chyba procenty: do godziny 14 należy dostarczyć organizmowi 70% dziennej dawki energii, zaś na popołudnie zostaje już tylko 30%. Każdy pokarm spożyty na 2-3 godziny przed położeniem się spać 2 razy bardziej wpływa na odkładanie się tłuszczu niż ten sam pokarm przyjęty w godzinach dopołudniowych.

I tak na przykład, w godzinach od 7.00 rano do 10.00 bezpiecznie można jeść pieczywo (obojętnie jakie), wędliny, a nawet tłuste mięsa. Od 7.00 do 12.00 polecane są kaloryczne owoce (mogą być również suszone), orzechy i ziarna. Do 16.00 można spożywać zboża i jego produkty, do 17.00 większość owoców, jednak już mniej kaloryczne (zamiast bananów i winogron lepiej wybrać ananasy, arbuzy czy grapefruity). Do 22.00 można jeść już tylko chude mięso, jaja, ryby oraz przetwory mleczne. Dodatkowo w godzinach od 12.30 do 15.00 polecane są warzywa takie jak brokuły, brukselka, buraki i suche strączkowe, zaś od 12.30 do 22.00 – wszystkie pozostałe warzywa.

Dieta chronometrycznaWady diety

Wadą diety księżycowej jest jej stosunkowo mała efektywność, ponieważ nie można na niej schudnąć więcej niż 3 kilogramy na miesiąc. Jednak dzięki temu raczej nie zdarza się efekt jojo, a odchudzanie jest zdrowe i racjonalne. Dostarczane organizmowi posiłki są odpowiednio zbilansowane i zapewniają mu wszystkie potrzebne składniki, więc dietę tę bez obaw może stosować niemal każdy, z wyjątkiem osób z zaburzeniami hormonalnymi – najpierw powinny skonsultować się z lekarzem.

Dietę taką można stosować nawet przez całe życie, a jeśli połączy się ją ze zwiększoną aktywnością fizyczną, będzie jeszcze skuteczniejsza.