Dieta dla oczu

dieta dla oczu

Dieta dla oczu

Badania potwierdzają, że zmiany powodujące zaburzenia oraz zanik widzenia, mają związek z działaniem wolnych rodników tlenowych, które można zneutralizować dzięki właściwej diecie.

 

Wolne rodniki tlenowe są niezwykle aktywne chemicznie, utleniają każdy związek, z którym mają styczność. W naszym organizmie bardzo łatwo wiążą się między innymi z cząsteczkami DNA, białkami, cholesterolem oraz nienasyconymi kwasami tłuszczowymi. Te związki chemiczne przyspieszają starzenie się komórek. To głównie one są przyczyną tworzenia się nieprawidłowych naczyń w siatkówce oka. Właściwa dieta, bogata w antyoksydanty może znacznie zmniejszyć szkodliwy wpływ wolnych rodników.

dieta dla oczuCenne antyoksydanty

Silnymi antyoksydantami są witaminy A, C i E, a także luteina i zeaksantyna, które można znaleźć w wielu owocach oraz warzywach, a które są najważniejszymi składnikami pigmentu plamki żółtej. Luteina i zeaksantyna oprócz tego, że neutralizują wolne rodniki, filtrują także wysokoenergetyczne światło niebieskie, przez co chronią fotoreceptory siatkówki przed groźnym działaniem nadmiaru energii świetlnej.

Luteina i zeaksantyna

Wraz z naszym wiekiem, stężenie luteiny i zeaksantyny w oku obniża się. Naukowcy zauważyli, że bardzo małe stężenie tych barwników pojawia się u osób cierpiących na AMD (zwyrodnienie plamki związane z wiekiem). Badacze połączyli ze sobą te fakty. W kolejnych badaniach okazało się, że dieta zawierająca odpowiednie ilości luteiny, zeaksantyny, a także witamin A, C, E, cynku i selenu może zwolnić rozwój choroby. Oprócz tego zaleca się jedzenie tłustych ryb morskich 2-3 razy w tygodniu, z uwagi na zawartość kwasów omega-3. U starszych ludzi i chorych na AMD poza odpowiednią dietą, stosuje się także suplementy z odpowiednimi dawkami niezbędnych substancji.
Pokarmy zalecane w profilaktyce i leczeniu AMD:

  • szpinakdieta dla oczu
  • pomidor
  • sałata
  • marchew
  • natka pietruszki
  • koper
  • zielone oliwki
  • brukselka
  • brokuły
  • zielony groszek
  • kukurydza
  • fasolka szparagowa
  • kapusta
  • pomarańcz
  • ryby morskie (śledź, makrela, sardynka, łosoś, halibut, pstrąg morski).