Dieta na wzmocnienie odporności

odporność

Dieta na wzmocnienie odporności

Twój organizm może sam bronić się przed atakiem grypy lub przeziębienia. Wystarczy, że na twoim talerzu zagoszczą sprzymierzeńcy walki z chorobą.

 

Tuńczyk

tuńczykJest źródłem selenu, który ochroni cię przed infekcjami, gdyż pobudza do pracy układ odpornościowy. Tuńczyk zawiera również witaminę E, która wzmacnia nasz organizm. Tuńczyka warto jeść szczególnie jeśli boli cię gardło, ponieważ selen zmniejsza ból, a razem z witaminą E ma działanie przeciwzapalne. Takie połączenie jest też pomocne w walce z opryszczką.

Warzywa i owoce

Zadbaj, aby w twojej diecie znalazła się czerwona papryka, chrzan oraz cytrusy. Są to źródła witaminy C, która pomoże złagodzić objawy przeziębienia i skrócić czas infekcji. Pamiętaj, aby warzywa jeść surowe, np. w sałatkach, gdyż pod wpływem wysokiej temperatury kwas askorbinowy ulega zniszczeniu. Witamina C wspiera przyswajanie żelaza, które wzmacnia układ odpornościowy. Aby poprawić kondycję możesz pić koktajle mleczne, np. z truskawek, czarnych porzeczek lub malin, czyli owoców bogatych w witamin C.

Ziemniaki

Jedz bataty czyli słodkie ziemniaki. Różnią się one od zwykłych kartofli tym, że mają znacznie więcej wartościowych witamin. Ich intensywna pomarańczowa barwa wskazuje na obecność beta-karoten, który organizm zamienia w witaminę A, pomocną w walce z grypą i przeziębieniem. Znakomitym źródłem beta-karotenu jest też marchew, szpinak oraz papryka. Bataty zawierają też cenny potas, który jest pomocny, gdy w czasie infekcji bolą nas mięśnie.

imbirImbir

Korzeń imbiru korzystnie wpływa na odporność i działa przeciwzapalnie oraz przeciwbólowo. Łagodzi objawy przeziębienia i grypy, takie jak ból głowy czy ból gardła. Obierz imbir ze skórki, pokrój na małe kawałki i przypraw nim np. sałatkę, zupę albo sos. Możesz go również zetrzeć na tarce i dodać do herbaty lub ciepłej wody z miodem i cytryną. Napój z imbirem udrożni drogi oddechowe i nawilży śluzówkę nosa. Jest to niezwykle ważne szczególnie w zimie, gdy dużo czasu spędza się w ogrzewanych pomieszczeniach. Bardzo łatwo wtedy przesuszyć śluzówkę. Jeżeli będziesz dużo pić, zachowasz jej dobrą kondycję i powstrzymasz wirusy przed atakiem.

wątróbkaWątróbka

Porcja wątróbki cielęcej zawiera dzienne zapotrzebowanie cynku, dzięki któremu szybciej wrócisz do zdrowa kiedy się przeziębisz. Badania przeprowadzono u osób w początkowej fazie choroby. Osoby, które systematycznie przyjmowały cynk, wyleczyły się 3 dni wcześniej. Cynk wspomaga układ odpornościowy. Jeżeli regularnie będziesz jeść produkty bogate w cynk, zmniejszasz prawdopodobieństwo choroby o 45 procent. Unikaj alkoholu, papierosów, kawy oraz herbaty, gdyż znajdująca się w nich tanina może zwalniać przyswajanie cynku. Wątróbka to także duża porcja żelaza, które wzmacnia organizm.

Cebula i czosnek

Cebula i czosnek skutecznie niszczą bakterie. Mają działanie wykrztuśne, rozrzedzające wydzielinę z oskrzeli. Znajdują się w nich olejki eteryczne, w tym allicyna, która działa jak naturalny antybiotyk. Niszczyć ją może wysoka temperatura, dlatego cebulę i czosnek najlepiej jeść surowe, np. w sałatce.