Dieta na zdrowe zęby

| 26 marca 2013 | Komentarze (0)
zdrowe zęby

Dieta na zdrowe zęby

Aby cieszyć się zdrowymi i mocnymi zębami nie wystarczy pamiętać tylko o ich codziennym szczotkowaniu. Bardzo duży wpływ na stan naszych zębów ma także dieta.

 

Marchewka

Surowa marchew pomaga zachować czystość zębów, jest twarda, więc gryząc ją usuwasz kamień nazębny. Jest bogata również w beta-karotenu, z którego organizm wytwarza witaminę A. Przyspiesza ona wydzielanie się śliny w ustach, która pomaga wypłukiwać resztki jedzenia ze szczelin międzyzębowych. Prócz tego znakomicie nawilża dziąsła, przez co nie pękają i są odporne na bakterię. Marchewkę powinnaś jeść często, szczególnie jeśli masz skłonności do krwawienia z dziąseł, dzięki temu ranki szybciej się zagoją.

Inne źródła witaminy A: agrest, melon, szpinak, kapusta, jaja, dynia, czerwone mięso oraz wątróbka.

serSer żółty

Ser żółty jest bogactwem wapnia, który jest głównym budulcem kości oraz zębów. Dzięki niemu twoje szkliwo będzie mocne mocne i szybciej się zregeneruje. Należy pamiętać o odpowiedniej dziennej dawce wapnia, czyli 1200 mg – mogą to być np. 4 plasterki sera na śniadanie. Inne produkty mleczne niestety nie mają w sobie tak dużej ilości wapnia. Nawet twaróg, który jest uważany za najważniejsze źródło tego cennego pierwiastka, ma go aż dziesięć razy mniej od żółtego sera.

Inne źródła wapnia: mleko, jogurt, burak, rabarbar, brokuł, szpinak, łosoś, sardynki, produkty zbożowe.

Śledź

Jednak nic nie da jedzenie nawet największych ilości sera z dziurami, jeśli w diecie brakuje witaminy D. To właśnie ta witamina jest odpowiedzialna za prawidłowe wchłanianie wapnia, a więc równocześnie budowanie mocnej tkanki zęba. Jej największym źródłem są tłuste ryby.

Inne źródła witaminy D: tuńczyk, halibut, tran, kukurydza, żółtka.

brokułyBrokuły

Brokuły zawierają dużo wapnia, który wzmacnia zęby i pomoże odbudować szkliwo, kiedy zaatakują je bakterie. Oprócz tego jest to jednym z nielicznych, naturalnych źródeł koenzymu Q10, który wspomaga odporność organizmu, a więc również ochrania dziąsła przed infekcjami i bakteriami.

Inne źródła koenzymu Q10: łosoś, makrela, sardynka, wątroba wołowa.

Herbata

Wystarczy 3 filiżanki czarnej lub zielonej herbaty każdego dnia, aby zapewnić zębom odpowiednią ilość fluoru. Pierwiastek ten najlepiej chroni zęby przed próchnicą. Tworzy niewidzialną barierę przeciwbakteryjną, dzięki czemu zapobiega mnożeniu się bakterii na płytce nazębnej, właśnie dlatego jest bardzo częstym składnikiem past do zębów. Należy jednak pamiętać, że za duża ilość fluoru powoduje fluorozę. Fluoroza to choroba podczas której na szkliwie pojawiają się charakterystyczne śnieżnobiałe plamy, trudne do usunięcia.

Inne źródła fluoru: cielęcina, drób, ryby morskie, cebula, sól fluorowana, woda mineralna, szpinak.

pomarańczPomarańcza

Owoce cytrusowe są bogate w witaminę C, czyli zawierają kwas askorbinowy. To właśnie kwas askorbinowy chroni przed drobnymi infekcjami i wspomaga odporność organizmu. Pomaga również dbać o zdrowie dziąseł od środka. Wzmacnia nawet maleńkie i delikatne naczynka krwionośne. Uszczelnia je i powoduje, że robią się elastyczne, dzięki czemu dziąsła są mocne i odporne.

Inne źródła witaminy C: kiwi, seler, brokuł, pomidor, czerwona papryka, ziemniak, kapusta kiszona.

Wrogowie zdrowych zębów:

Fast foody

Tzn. szybkie dania, w tym również zupki w proszku zawierają dużo fosforanów, czyli sztucznych spulchniaczy osłabiających tkankę kostną.

Słodycze

Słodkie batoniki, cukierki, czekoladki to główna przyczyna próchnicy. Ich konsystencja sprawia, że łatwo przyklejają się do płytki nazębnej, na której żerują bakterie przekształcające resztki słodyczy w niebezpieczne dla zębów kwasy. Wypłukują między innymi tak ważny dla zdrowych zębów wapń oraz fluor, przez co na szkliwie powstają szczeliny.

colaNapoje gazowane

Są bardzo szkodliwe dla zębów, bo zawierają duże ilości cukru. W butelce 0,33 l może być nawet 30 g cukru! To tak jakby posłodzić herbatę prawie dziesięcioma łyżeczkami cukru! Jeśli więc wypijesz szklankę gazowanego napoju, zaczekaj 30 minut z myciem zębów albo przepłucz usta wodą. Znajdujące się w coli czy oranżadzie kwasy rozmiękczają szkliwo, a więc szczoteczka zadziała na nie podobnie jak papier ścierny.

Kakao

Zawiera groźne szczawiany, czyli związki osłabiające zęby. Tworzą na szkliwie kwaśny nalot, który jest doskonałą pożywką dla bakterii.

Białe pieczywo

Działa podobnie do słodyczy. Jest miękkie, więc przylega do płytki nazębnej i naraża szkliwo na działanie kwasów. Zamiast bułek jedz pieczywo pełnoziarniste, które nie zalega między zębami.

Oceń ten artykuł

Tagi: , , ,

Kategoria: Atlas diet

Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:

Napisz komentarz



*