Dlaczego się boimy?

Dlaczego się boimy?

Dlaczego się boimy?

Pewne sytuacje, które zdarzają się na co dzień, wyzwalają reakcję lękową. Niekiedy mechanizmy obronne organizmu chronią świadomość przed odczuwaniem lęku.

Może być też tak, że w dramatycznej sytuacji zagrożenie zostanie wymazane z pamięci. Świadomość broni się przed strachem. Po pewnym czasie od wystąpienia sytuacji lękowej może pojawić się strach. Wspomniany lęk może dotyczyć zarówno wydarzeń z przeszłości, jak również obecnych. Wówczas żadne logiczne tłumaczenia nie przynoszą rezultatu. Nawet jeśli ktoś zdaje sobie sprawę z absurdalności swoich obaw, to jednak w żaden sposób nie jest w stanie nad nimi zapanować.

Przyczyny odczuwania lęku

Zdarzają się sytuacje, kiedy odnajdujemy przyczynę reakcji lękowej. Jednak jest to bardzo trudne. Aby zajrzeć w głąb umysłu, stosuje się stan głębokiego relaksu, gdzie na zasadzie skojarzeń lub cofania się w czasie do dzieciństwa szuka się informacji o tym, co się wydarzyło i co może być przyczyną reakcji. Niekiedy można dotrzeć do przyczyny takiej reakcji lękowej, często jest to jednak trudne.

W czasie stanu głębokiego relaksu – stosując metodę wolnych skojarzeń, albo cofając się myślami w lata dzieciństwa, a także szukając informacji u członków rodziny o tym, co wydarzyło się w okresie wczesnego dzieciństwa, a czego nie pamiętamy – można dotrzeć do takiego zatartego w pamięci momentu.

Nawet jeśli terapia odniesie mizerny skutek, to jednak reakcję lękową można osłabić poprzez wywołanie uczucia odwrotnego, tzn. bezpieczeństwa, które jest przeciwstawne do lęku i okazuje się przydatne. Jeśli w danej chwili, kiedy czegoś się boimy, jest przy nas bliska osoba, ktoś, kogo kochamy i komu ufamy, lęk osłabia się. Jeśli ktoś boi się wychodzić sam z domu, może leczyć się stopniowo. Za każdym razem powinien wychodzić dalej i zawsze w towarzystwie kogoś bliskiego. Strach będzie mniejszy, jeśli odwrócimy od niego uwagę. Najlepiej potraktować go tak, jakby był to obraz, który krąży po naszym umyśle, ale nie ma dla nas większej wartości.

Rodzaje lęków

Lęk może przybierać różne rodzaje fobii. Może to być klaustrofobia – lęk przed zamkniętą przestrzenią, agorafobia stanowi jej przeciwieństwo. Obawy przed przebywaniem w małych, zamkniętych pomieszczeniach mogą być przeniesieniem leku, którego doświadczyło się na skutek osaczenia. Dlatego należy sobie uświadomić, co powoduje daną fobię i próbować ją osłabić. Trudną sytuację wyzwalającą strach można nieco osłabić stosując pewne ćwiczenie. Usiądź wygodnie, spróbuj się zrelaksować, rozluźnij mięśnie. Oddychaj spokojnie i wyobraź sobie sytuację, która wywołuje u ciebie strach. Jednak pozostawaj cały czas w fazie relaksu. W ten sposób dochodzi do zerwania więzi między daną sytuacją a strachem.

Jedynym sposobem na radzenie sobie ze strachem jest uświadomienie sobie mechanizmu, który go tworzy. Śmiało poprośmy o pomoc, bo samodzielnie nie jesteśmy w stanie sobie z nim poradzić.