Dlaczego warto jeść śniadanie?

śniadanie

Dlaczego warto jeść śniadanie?

Od dziecka powtarza się nam, iż śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, że nie wolno wychodzić z domu, nie zjadłszy czegoś wartościowego, co zapewni energię i siłę na cały dzień. Czy tak jest naprawdę? Dlaczego warto jeść śniadania? Jaki mają one wpływ na nasz organizm? Informacje na ten temat znajdziesz w dzisiejszym artykule, który, mamy nadzieję, rozwieje większość Twoich wątpliwości w tej dziedzinie.

To, co zjemy na śniadanie, ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie w ciągu całego dnia. Dzięki śniadaniu mamy energię do pracy, nauki, działania. Jeżeli jest dobrze skomponowane, syci na długo, wspomaga przemianę materii i sprawia, że przez cały dzień czujemy się dobrze. Jego rola jest więc nieoceniona.

Korzyści płynące z jedzenia śniadania

śniadanieNie każdy jednak tuż po obudzeniu czuje się głodny. Warto jednak do godziny 10:30 coś zjeść, gdyż jeżeli zbyt długo będzie się utrzymywał zbyt niski poziom glukozy we krwi, zaczną nam dokuczać bóle głowy, senność czy problemy z koncentracją. Dodatkowo śniadanie zapobiega podjadaniu w ciągu dnia i wzmacnia odporność – dlatego nie powinno się go pomijać.

Jednak na śniadanie nie powinno się jeść byle czego – na naszym talerzu powinny się znaleźć składniki, które zapewnią szarym komórkom i układowi nerwowemu energię, a także uzupełnią niedobory składników odżywczych. Oczywiście śniadanie nie powinno być obfite!

Co jeść na śniadanie?

Komponując śniadanie, trzeba pamiętać, że powinien to być posiłek urozmaicony, zawierający wszystkie składniki odżywcze. Ma dostarczyć prawie 1/3 kalorii, jakie spożyjemy w ciągu całego dnia. Około 10 procent śniadania powinny stanowić białka, 30 procent tłuszcze, a 60 procent – węglowodany.

Źródłem białka, wapnia i witamin A oraz D w śniadaniu mogą być półtłuste mleko, kawałek żółtego albo białego sera, ewentualnie jogurt naturalny.

Dobrze jest też dołączyć produkty zbożowe, zawierające błonnik i witaminy z grupy B – np. pieczywo pełnoziarniste albo muesli.

Źródłem tłuszczów w prawidłowo skomponowanym śniadaniu powinno być natomiast masło albo margaryna. Tłuszcze przedłużają uczucie sytości i ułatwiają przemiany energetyczne, nie można więc zrezygnować z nich zupełnie.

Cukrami prostymi, które sprawdzą się w posiłku, jakim jest śniadanie, powinien być natomiast miód, dżem, konfitury lub łyżeczka cukru do herbaty. Cukier dodaje energii, zwłaszcza naszemu umysłowi, dlatego również i o nim nie możemy zapominać.

Ważnym elementem śniadania jest też napój, który nawilży od wewnątrz organizm i pobudzi krążenie krwi, a także limfy – może to być woda niegazowana, słaba herbata lub kawa albo sok owocowy.

śniadanie