Egzotyczne owoce

owoce cytrusowe

Egzotyczne owoce

Egzotyczne owoce są u nas obecnie na wyciągnięcie ręki, chociaż jeszcze kilkanaście lat temu – o czym mało kto jeszcze pamięta – były u nas rzadkością.

Za najzdrowsze uważane cytrusy, a szczególnie cytryny, którym przypisuje się właściwości lecznicze. Istotnie, zawierają sporo witaminy C, podobnie jak i inne cytrusy, choć dobrze jest wiedzieć, że nasze porzeczki, zwłaszcza czarne, czy natka pietruszki są w te witaminę zasobniejsze.

Rola egzotycznych owoców w naszej diecie

Jednak owoce pochodzące z ciepłych krajów mogą, zwłaszcza na przedwiośniu, wydatnie wzbogacić naszą ubogą w witaminy dietę.

Cytryny, oprócz witaminy C (45 mg w 100 g), zawierają też witaminy A, B, D oraz cukry, wapń, mangan, żelazo, fosfor. Bywają cytryny żółte i zielone. Z żółtych łatwiej wyciskać sok, ale poza tym w niczym nie przewyższają zielonych (herbatę z cytrynowym sokiem zaleca się szczególnie przy przeziębieniach). Cenny jest też biały miąższ pod skórką cytryny, stanowi bowiem jedno z najbogatszych źródeł witaminy P, wielu ludziom bardzo potrzebnej (rozszerza włoskowate naczyńka krwionośne). Przed wyrzuceniem skórki z cytryny trzeba zetrzeć z niej biały miąższ. Cytryny należy przechowywać w temperaturze 4 stopni C (np. w dolnej kondygnacji lodówki). Przechowują się najlepiej ze wszystkich cytrusów.

Pomarańcze zawierają prawie 50 mg witaminy C w 100 g (dla porównania 100 g jabłka ma jej 2—25 mg), poza tym witaminy A i z grupy B, cukry, kwasy organiczne. Istnieje około 200 odmian pomarańcz różniących się barwą miąższu i smakiem. Najsmaczniejsze są owoce średniej dla danej odmiany wielkości. Bardzo duże mogą świadczyć o przenawożeniu drzew potasem lub azotem. Są wtedy mniej soczyste i mniej smaczne. Zielone zabarwienie skórki pomarańczy nie świadczy wcale o niedojrzałości owoców, są bowiem odmiany, które nawet po całkowitym dojrzeniu pozostają zielone. Warto wiedzieć, że piękny, zdecydowanie pomarańczowy kolor nadaje się niektórym partiom tych owoców sztucznie.

Mandarynki mają trochę mniej witaminy C niż inne cytrusy, bo 31 mg w 100 g. Są też mniejsze od pomarańcz, kuliste, lekko spłaszczone, u odmian nowoczesnych – beznasienne. Skórka łatwo oddziela się od słodkiego i aromatycznego miąższu.

Grejpfruty pod względem zawartości witaminy C nie ustępują cytrynie i pomarańczy. Sok grejpfruta zawiera charakterystyczną goryczkę i smakiem różni się od innych owoców cytrusowych. Grejpfruty przyspieszają przemianę materii, regulują trawienie, przeciwdziałają sklerozie i żylakom, ale i pobudzają apetyt. Zbyt duże owoce mają zwykle rozrośniętą skórkę i zawierają mało miąższu oraz soku.

owoce egzotyczneBanany zawierają dużo witaminy C i składników mineralnych (żelaza, fosforu, magnezu), sporo węglowodanów (20 proc.), niewiele tłuszczów i białka. Węglowodany w bananach są wyjątkowo łatwo strawne, dlatego szczególnie zaleca się je osobom starszym i małym dzieciom. Najchętniej kupujemy banany żółte, nie mamy przekonania do mających brązowo-czarne plamy. Plamy jednak nie świadczą o zepsuciu owocu, tylko o tym, że jest on już w pełni dojrzały. Zielone banany należy kupować wtedy, kiedy chcemy je dłużej przechować. Należy je wtedy trzymać w temperaturze 12 stopni, w wyższej dojrzewają w ciągu 2—3 dni. Banany nie znoszą niskich temperatur, dlatego nie wolno ich przechowywać w lodówce.

Ananasy zawierają stosunkowo mało witamin, natomiast dużo składników mineralnych (wapnia, potasu, magnezu, fosforu). Do niedawna mogliśmy je kupować tylko w puszkach, pokrajane w kostkę lub w plasterki. Teraz można nabyć całe owoce, jeśli oczywiście kogoś na to stać. Ananas ma niezwykle smaczny i aromatyczny miąższ. Zawarty w nim enzym ma właściwości ułatwiające trawienie białka.

Mango zaliczane się do najsmaczniejszych owoców świata. W Indiach, skąd pochodzi, nazywane jest owocem bogów. Smak owocu mango przypomina najbardziej soczystą brzoskwinię, ważącą co najmniej pół kilograma, z dodatkiem ananasa i żywicznego aromatu. Owoc mango jest na ogół wydłużony i spłaszczony, skórkę ma ciemnozieloną przechodzącą później w odcienie żółto-złoto-czerwone. Miąższ ma barwę pomarańczowożółtą, jest aromatyczny i bardzo soczysty. Zawiera ok. 17 proc. węglowodanów i niewiele białka, ale jest bogatym źródłem soli mineralnych i witamin, zwłaszcza A i C (40—90 mg w 100 g).

Kiwi mają miąższ jasno- lub ciemnozielony, soczysty, smaczny i bardzo zdrowy. W smaku przypominają trochę melony, truskawki, banany. Zawierają do 300 mg witaminy C (w 100 g), a więc sześciokrotnie więcej niż cytryny, a oprócz tego witaminy z grupy B, witaminę E, a także potas, wapń, fosfor, sód, żelazo, magnez, miedź, chroni. Są też źródłem pektyn, cukrów, kwasów organicznych. Owoce kiwi to wspaniałe lekarstwo likwidujące wyczerpanie, poprawiające samopoczucie. Broni przed miażdżycą i zawałami serca, nerwicą i kołataniem serca. Medycyna ludowa zaleca też spożywanie kiwi przy wewnętrznych krwawieniach, kokluszu, chorobach serca i płuc.

owoce egzotyczne