Historia gier komputerowych

| 25 października 2012 | Komentarze (0)

Historia gier komputerowych liczy sobie już 64 lata. Pierwsza gra została stworzona przez Thomasa T. Goldsmitha Jr. i Estle Raya Manna, którzy 25 stycznia 1947 roku złożyli wniosek o przyznanie patentu. Niespełna dwa lata później, bo w grudniu 1948 roku, amerykańskie biuro patentowe rozpatrzyło pozytywnie wniosek obu panów i przyznało grze numer identyfikacyjny – 2 455 992. I tak, symulacja uderzenia pocisku rakietowego w wyznaczony cel, sterowana za pomocą specjalnych gałek zmieniających kąt wystrzału i prędkość pocisku, zapoczątkowała erę gier komputerowych.

Rakietą w patent      

Mimo że to właśnie Goldsmith i Mann opatentowali pierwszą grę, za twórcę gier komputerowych uważa się tak naprawdę amerykańskiego fizyka, Williama Higinbothama. Ze stworzoną przez siebie grą „Tenis for Two” stał się on prekursorem popularnej gry „Pong”. Gra działała na oscyloskopie. Przedstawiała bardzo uproszczony widok kortu tenisowego widzianego z boku. Sterowanie odbywało się za pośrednictwem dwóch kontrolerów, a każdy z nich posiadał gałkę, którą regulowało się trajektorię lotu oraz przycisk, który wywoływał uderzenie. Krokiem naprzód  była gra „Spacewar” stworzona przez grupę studentów Massachusetts Institute of Technology w 1961 roku. Była to pierwsza gra, która została udostępniona dla szerszego grona odbiorców. W grze brały udział dwie stojące naprzeciwko siebie osoby. Każda z nich sterowała swoim statkiem kosmicznym.

Ojciec automat i matka konsola

Prace nad rozwojem tej gałęzi techniki trwały przez kolejne 10 lat, aż do osiągnięcia dwóch znaczących sukcesów – pierwszy z nich to powstanie w 1971 roku pierwszego automatu do gry na pieniądze, drugi zaś towydanie w 1972 roku pierwszej konsoli gier wideo – Odyssey Magnavox. Jednak prawdziwy szał na automaty do gier ogarnął wszystkich, kiedy Nolan Bushnell, szef firmy ATARI, wydał grę „Pong”. Było to 29 listopada 1972 roku.

Sześć lat później pojawiły się pierwsze głosy oburzenia w sprawie niepotrzebnej przemocy zawartej w grach. Stało się tak za sprawą gry „Death Race”, wyprodukowanej przez firmę Exidy. Przemoc ta objawiała się taranowaniem gremlinów przypominających przechodniów. Głosy te nie ucichły już nigdy, a jedynie zmieniały swoje nasilenie. Wzrastała świadomość i zainteresowanie społeczeństwa tematyką gier. Mimo tego rozpoczęła się złota era dla automatów. Zaczęły się pojawiać coraz to nowe gry, takie jak: Space Invaders, Asteroids, Night Driver czy wspominany z sentymentem Pac-Man.

Lata 80.

Jednak największego rozpędu rynek gier komputerowych nabrał w latach osiemdziesiątych. Wtedy właśnie zaczęły powstawać liczne wydawnictwa. Gry arcade po raz pierwszy przeżywały okres swojej świetności. Powstał między innymi „Defender”, „Battlezone”, „3D Monster Maze”, „ Dungeons of Daggorath”, „Pole Position” i wreszcie “Zork”, która spopularyzowała gry przygodowe na komputerach domowych.

Równolegle do gier, rozwijały się komputery, dając coraz większe pole do popisu dla twórców niezbyt skomplikowanej grafiki. W Polsce czas na gry bardziej rozbudowane od „kółko i krzyżyk” przyszedł dopiero w 2. połowie lat osiemdziesiątych. Zaczęło się od gry „Barman”, która była kopią innej, zagranicznej gry.

Jednak już rok później powstała pierwsza stworzona od podstaw w Polsce gra komputerowa – „Puszka Pandory”. Jej twórcą był Marcin Borkowski. Choć na tle gier zagranicznych ta była nieskomplikowaną grą tekstową, nie należy zapominać o tym, że w tamtym czasie była to najbardziej rozbudowana gra napisana w języku polskim… a to przecież już coś! Praktycznie co roku tworzona była kolejna godna przedstawicielka zespołu polskich gier – „Smok Wawelski” (1987), „Mózgprocesor” (1989), „Robo” (1989), „Misja” (1990), „Fred” (1990).

Początek gier RTS

Po roku 1990 przemysł gier nadal rósł w siłę. Firmy wydawnicze łączyły swoje siły, a sam przemysł był wspierany coraz większym budżetem. Komputery były cały czas doskonalone, a ich ceny malały czyniąc je bardziej dostępnymi dla zwykłego szarego obywatela. Gry były reklamowane za sprawą dystrybucji, najpierw w postaci shareware na dyskietkach, a następnie demo na nośnikach CD dołączanych do czasopism o tematyce komputerowej. W ten sposób użytkownicy mogli wypróbować grę przed zakupem.

Rok 1992 to data wydania pierwszej gry strategicznej czasu rzeczywistego. „Dune II” wyznaczyła tor dla gier RTS. Ich charakterystycznymi cechami są: widok z lotu ptaka, dostępna mapą oraz konieczność kontrolowania procesów ekonomicznych i militarnych. Natomiast „Alone In the dark” stała się prekursorem dla takich gier, jak „Resident Evil” czy „Silent Hill”. Obok survival horrorów rozwijały się gry przygodowe z „Myst” na czele oraz gry symulacyjne, których bardzo popularnym przedstawicielem jest seria gier „The Sims”, wydana przez firmę Maxis. Wielki „bum” nie ominął również gier sieciowych. Pierwszą taką grą był „Quake”, wydany przez firmę wydawniczą id Software w 1996 roku.

Niedługo potem dołączyły do niego „Warcraft” i „Starcraft”. Zaczęto ulepszać wtyczki do przeglądarek internetowych, co umożliwiło zapoczątkowanie gier internetowych powstałymi w technice flash.

W zalewającym nas potoku nowości zaczęto zapominać o starych dobrych automatach do gry. Przestały być one tak atrakcyjne, jak jeszcze kilka lat temu, zostały wyparte przez przenośne konsole (pierwsza przenośna konsola gier wideo – „Game Boy”, 1989r.)  i stały się po prostu nudne. Dlatego podjęto prace nad ich unowocześnieniem. Obecnie automaty do gry stanowią nie lada gratkę dla zapalonych graczy i pasjonatów, którzy szukają wrażeń innych, niż te odczuwane w domu przed własnym komputerem. Ludziom wciąż było mało: udoskonalaliśmy komputery, automaty do gry, konsole, tworzyliśmy coraz to wymyślniejsze gry…

Kolejne generacje

W ten sposób doszliśmy do ery 128-bitowców, tak zwanej szóstej generacji. Obejmuje ona gry komputerowe oraz wszelkiego rodzaju konsole dostępne na początku XXI wieku. Urządzenia do obsługi gier były sprzedawane w milionach sztuk.  Należą do nich: Sega Dreamcast, Nintendo GameCube, Sony PlayStation 2 i Microsoft Xbox. Wtedy własnie uzmysłowiono sobie, że konsola wcale nie musi oznaczać tylko gry. Do niektórych z nich  dodawano funkcjonalności typowe dla telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3, a nawet palmtopów. Pierwszym takim połączeniem była  Nokia N-Gage, która w konsekwencji przekształciła się z telefonu komórkowego w konsolę.  W latach 1998 – 2006 znów zaczęto bardzo głośno mówić o nieodpowiednich treściach umieszczanych w grach (seks, przemoc, propagowanie niewłaściwych zachowań), ale mimo niemalejącego oburzenia części społeczeństwa, producenci gier nie zatrzymali się i nadal prężnie się rozwijali.

Siódma, czyli obecna generacja gier komputerowych, rozpoczęła się w 2005 roku wydaniem konsoli Xbox 360 i zakorzeniła się,  kiedy na rynek zostały wypuszczone konsole do gier wideo firm Sony oraz Nintendo (2006 rok). Nazywamy ją erą „high definition”. Obecnie możemy sterować grami nie tylko za pomocą joysticka czy przycisków myszki, ale również poruszając własnym ciałem.

Przykładem jest konsola Xbox 360 Kinect. Posiada ona trójwymiarową kamerę oraz czujnik ruchu. Dzięki temu każda wykonywana przez nas czynność wywołuje odpowiednią reakcję w grze.

Rozwój przemysłu gier komputerowych nie zatrzymuje się nawet na chwilę. Mamy już gry 3D i konsole reagujące na ruch.  Kto wie, co będzie za kilka kolejnych lat. Niestety, ciągłe prace nad udoskonalaniem gier zależą również od opłacalności ich produkcji. W czasach, kiedy internet jest tak łatwo dostępny, a walka z piractwem nie przynosi pożądanych efektów, może się okazać, że  w pewnym momencie firmy wydawnicze nie będą już miały powodu, żeby realizować nowe pomysły.

Video z prezentacją zmieniających się gier

Na filmie uwzględniono następujące tytułu :

1972 Pong (Atari, Arcade)
1980 Space Invaders (Atari, Atari 2600)
1980 Defender (Williams, Arcade)
1981 Pac-Man (Namco, Arcade)
1981 Ultima (California Pacific, Apple II)
1981 Frogger (Konami, Atari 2600)
1982 Pitfall (Atari, Atari 2600)
1982 Donkey Kong (Nintendo, NES)
1984 King’s Quest (Sierra, PC)
1985 Super Mario Bros. (Nintendo, NES)
1985 Duck Hunt (Nintendo, NES)
1986 Bubble Bobble (Taito, Arcade)
1987 Leisure Suit Larry (Sierra, PC)
1987 Final Fantasy (Nintendo, NES)
1987 Afterburner (Sega, Arcade)
1988 Double Dragon (Tradewest, NES)
1988 Battle Chess (Interplay, PC)
1989 Prince of Persia (Broderbund, PC)
1989 Tetris (Nintendo, Nintendo Gameboy)
1989 SimCity (Maxis, PC)
1989 Golden Axe (Sega, Arcade)
1990 Commander Keen (ID Software, PC)
1990 Secret of Monkey Island (LucasArts, PC)
1991 Lemmings (Psygnosis, PC)
1991 Sonic the Hedgehog (Sega, Sega Genesis)
1991 Zelda: A Link to the Past (Nintendo, SNES)
1992 Wolfenstein 3D (ID Software, PC)
1992 Indiana Jones & the Fate of Atlantis (LucasArts, PC)
1992 Super Mario Kart (Nintendo, SNES)
1992 Street Fighter II (Capcom, SNES)
1992 Mortal Kombat (Midway, Sega Genesis)
1992 Minesweeper (Windows Desktop Game)
1993 Sam & Max Hit the Road (LucasArts, PC)
1993 Doom (ID Software, PC)
1993 Myst (Broderbund, PC)
1993 FIFA Soccer ’94 (Electronic Arts, Sega Genesis)
1994 Earthworm Jim (Shiny Entertainment, Sega Genesis)
1994 Need for Speed (Electronic Arts, 3DO)
1995 Command & Conquer (Westwood Studios, PC)
1995 Rayman (Ubisoft, Atari Jaguar)
1995 Virtua Fighter (Sega, Sega Saturn)
1995 Tekken (Namco, Sony Playstation)
1996 Tomb Raider (Eidos Interactive, Sony Playstation)
1996 Quake (ID Software, PC)
1996 Super Mario 64 (Nintendo, Nintendo 64)
2000 The Sims (Maxis, PC)
2001 Halo (Bungie Studios, Xbox)
2001 Grand Theft Auto III (Rockstar Games, Playstation 2)
2004 Rome Total War (Sega, PC)
2005 World of Warcraft (Blizzard, PC)
2006 Final Fantasy XII (Square Enix, Playstation 2)
2006 FIFA Soccer ’07 (Electronic Arts, Xbox 360)
2006 Gears of War (Microsoft, Xbox 360)
2006 Wii Sports (Nintendo, Nintendo Wii)
2007 MotorStorm (Sony, Sony Playstation 3)

Historia gier komputerowych 4.50/5 (90.00%) 2 gł.s

Kategoria: Bez kategorii

Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:

Napisz komentarz



*