Jak łagodzić dolegliwości w czasie ciąży?

| 28 listopada 2012 | Komentarze (0)
dolegliwości ciążowe

Jak łagodzić dolegliwości w czasie ciąży?

Większość kobiet spodziewających się dziecka cieszy się dobrym zdrowiem przez cały okres ciąży. Ogromne zmiany, jakie zachodzą w organizmie przyszłej mamy, mogą jednak wywołać różne dolegliwości, z którymi czasami ciężko się uporać przyszłej mamie.

Dzisiaj prezentujemy kilka wskazówek, jak sobie z nimi radzić.

Dolegliwości ciążowe

Powiększająca się macica morze uciskać na inne narządy wewnętrzne, wywołując zgagę, zaparcia, hemoroidy, żylaki i wysiłkowe nietrzymanie moczu. Rosnący płód i łożysko, zwiększająca się objętość wód płodowych i masa tkanki tłuszczowej wywołują uczucie zmęczenia i bóle pleców. Rosnące zapotrzebowanie płodu na żelazo, wapń i inne mikroelementy może wywołać u matki anemię i zwiększyć ryzyko próchnicy.

Zmiany metaboliczne, hormonalne i immunologiczne mogą czasami wywołać cukrzycę, zarażenie drożdżakami, omdlenia, swędzenia, nudności i wymioty, choroby dziąseł i kurcze nóg.

Niezwykle rzadko dochodzi do poważnego schorzenia zwanego stanem przedrzucawkowym. Jego objawy to podwyższenie ciśnienia tętniczego, migrena, zatrzymanie płynów (powodujące obrzęk dłoni, twarzy i kostek) oraz obecność białka w moczu. Nieleczone schorzenie może doprowadzić do ograniczenia dostępu tlenu i substancji odżywczych do płodu, a w rezultacie do poronienia.

Zapobieganie dolegliwościom ciążowym

dieta w ciążyWielu drobnym dolegliwościom okresu ciąży można zapobiec lub zmniejszyć je. W momencie poczęcia oboje rodzice powinni być zdrowi.

Co jeść w ciąży?

Odżywiaj się zdrowo, jedz pokarmy które zawierają dużo kwasu foliowego, wapnia żelaza, niezbędnych kwasów tłuszczowych, witamin A1, B2, C i D.

Kobieta ciężarna dodatkowo potrzebuje 200 kilokalorii dziennie, czyli tylko tyle, ile dostarcza mała kanapka z pomidorem. Jeśli będziesz się zdrowo odżywiać w czasie ciąży, twoje dziecko osiągnie właściwa masę urodzeniową. Zmniejszy się również ryzyko, że w późniejszym wieku zachoruje na cukrzycę, nadciśnienie, choroby serca lub będzie otyłe.

Odżywiając się odpowiednio, zapewnisz stałą podaż składników odżywczych organizmowi.

  • Jadaj codziennie przynajmniej 5 porcji dziennie warzyw i owoców.
  • Jedz mniej wątróbki i produktów, które ją zawierają oraz produktów wzbogaconych witamina A. Nadmiar tej witaminy może wywołać powstawanie wad wrodzonych u płodu.
  • Nie jadaj pokarmów, na które jesteś uczulona.
  • Unikaj również jedzenia dużych porcji pokarmów bogatych w białko, ponieważ może to wywołać uczulenie na te potrawy u dziecka.

Bóle brzucha w ciąży

Od piątego miesiąca ciąży w jamie brzusznej robi się dość ciasno. Nie powinno to jednak wywoływać większych dolegliwości. Wszelkie bóle w okolicach brzucha u kobiety ciężarnej należy potraktować bardzo poważnie, szczególnie jeśli towarzyszy im krwawienie z pochwy.

Z apteki

Żeby nie dopuścić do powstania niedoborów substancji odżywczych, zażywaj preparaty z witaminami i mikroelementami, przeznaczone dla kobiet ciężarnych.

Światło

Jasne światło słoneczne pobudza wytwarzanie przez organizm witaminy D oraz serotoniny. Wyjdź codziennie na dziesięciominutowy spacer w południe lub dłuższy w innych porach dnia.

Palenie

Rzuć palenie, a jeżeli w żadnym wypadku nie jesteś w stanie zdecydować się na takie wyrzeczenie, przynajmniej je ogranicz. Substancje znajdujące się w tytoniu ograniczają dopływ krwi do łożyska, więc pozbawiają płód tlenu i substancji odżywczych. Im więcej palisz, tym większe jest ryzyko przedwczesnego porodu i zespołu nagłego zgonu niemowląt. Kiedy palisz papierosy o małej zawartości substancji smolistych, powstaje więcej tlenku węgla, co w większym stopniu ogranicza dopływ tlenu do płodu.

Choroby dziąseł i zębów

Przydarzają się częściej w ciąży. Należy dbać o higienę jamy ustnej, szczotkować zęby dwa razy dziennie, czyścic nicią dentystyczną i jadać pokarmy, które zawierają dużo wapnia.

Unikaj zakażeń!

Zrób wszystko, by unikać zakażeń, które mogą zaszkodzić dziecku.

  • Grypa: w czasie zachorowań unikaj osób zakażonych i przebywania w tłumie. Często myj ręce.
  • Toksoplazmoza: Pracując w ogródku i dotykając surowego mięsa, noś gumowe rękawice. Myj starannie owoce i warzywa. Nie jadaj surowego lub niedogotowanego mięsa, nie wyrzucaj śmieci i unikaj kontaktu z chorymi kotami.
  • Pałeczki listeriozy: Nie jadaj pasztetów i wędlin, miękkich serów pleśniowych, sera feta, słabo zamrożonych lodów, mięsa z kurczaka, które po ugotowaniu długo leżało w cieple, kupowanych w sklepie gotowych dań.

Leczenie ciążowych dolegliwości

Jeśli odczuwasz w czasie ciąży jakiekolwiek przykre objawy, które wzbudzą Twój niepokój, zawsze udaj się do lekarza. Poinformuj go również o wszystkich domowych sposobach leczenia, które zamierzasz stosować.

Nudności i wymioty

To jedna z najczęstszych dolegliwości występujących podczas ciąży. U większości kobiet zazwyczaj mija po pierwszych 12 tygodniach. Możesz zapobiegać nudnościom i wymiotom, jadając częściej, za to mniejsze porcje i dużo wypoczywając.

Unikaj tłustych potraw oraz innych potraw i napojów, które wywołują przykre objawy. Jeśli jednak pojawią się nudności i wymioty, spróbuj złagodzić je, stosując jeden z poniższych sposobów:

  • zjedz kawałek chleba lub krakersa,
  • powoli wypij trochę wody,
  • uciśnij punkt P6,
  • pij herbatkę z rumianku lub imbiru.

Zmęczenie w ciąży

  • Odpoczywaj z nogami do góry przez pół godziny dziennie lub ucinaj sobie krótką drzemkę.
  • Codziennie przeznaczaj sobie trochę czasu na ćwiczenia całego ciała, bezczynność męczy bardziej niż zrównoważony wysiłek.

Zespół ciśnienia nadgarstka

Schorzenie to wywołuje drętwienie i mrowienie trzech środkowych palców ręki. Bywa wywołane uciskiem nerwów w nadgarstku, spowodowanym przez zatrzymanie płynów w organizmie.

  • Nie ruszaj zgiętą w nadgarstku dłonią, by pozbyć się mrowienia. Jeśli robisz to podczas snu, załóż usztywnienie na przegub, zanim pójdziesz spać.
  • Jeśli ból pojawia się podczas pisania na maszynie, rób pięciominutowe przerwy co pół godziny.
  • Co godzinę rozruszaj nadgarstek i rękę przez dwie minuty, by poprawić krążenie krwi.

Inne metody leczenia

Jeśli cierpisz na bóle pleców i dokuczają ci inne dolegliwości wynikające z niewłaściwej postawy, zwróć się do specjalisty.

Ćwiczenia w ciazyĆwiczenia fizyczne

  • Ćwicz codziennie, ale niezbyt forsownie.
  • Znajdź czas, by wykonywać kilka razy dziennie ćwiczenia mięśni Kegela. Zapobiegają one nietrzymaniu moczu, pomogą ci skuteczniej przeć na płód w drugiej fazie porodu oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia poporodowego wysiłkowego nietrzymania moczu.

Wypoczynek

Dużo wypoczywaj i możliwie wcześnie weź urlop macierzyński. Unikaj też znacznego wysiłku i stania przez długi czas w miejscu.

Kiedy potrzebny jest lekarz?

Powiadom lekarza o wszystkich niepokojących objawach, szczególnie, jeśli są to:

  • silne nudności i powtarzające się wymioty,
  • swędzenie trwające dłużej niż kilka dni,
  • nadmierne upławy,
  • ostre przeziębienia, grypa, biegunka, gorączka.

Natychmiast potrzebujesz pomocy jeśli:

  • Czujesz ból brzucha, zauważasz krwawienie z pochwy lub nagły silny obrzęk dłoni, stóp i kostek.
  • Masz zawroty lub silny ból głowy, duszności ból w klatce piersiowej albo zaczynasz często oddawac mocz.
  • Zauważysz zżółknięcie skóry lub gałek ocznych.
  • Zachorowałaś na opryszczkę narządów płciowych, ospę wietrzną lub opryszczkę narządów płciowych.
Oceń ten artykuł

Tagi: , , , , , , ,

Kategoria: Ciąża i poród

Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:

Napisz komentarz



*