Kąpiel czy prysznic?

wanna

Kąpiel czy prysznic?

Wolisz długie kąpiele w pianie czy raczej szybki prysznic? Sprawdź jaki mają wpływ na twoje zdrowie i jakie są ich plusy i minusy. Wybierz to, co jest dla ciebie najodpowiedniejsze.

 

Relaksująca kąpiel

+ Odpręża i wycisza

Pod wpływem cieplej wody rozluźniają się napięte mięśnie i zapominasz o stresie. Jeśli wcześniej ćwiczyłaś, dzięki kąpieli unikniesz zakwasów.

+ Działa leczniczo

Jeśli dodasz do wody sole albo olejki aromaterapeutyczne, przygotujesz kąpiel leczniczą, np. olejek z eukaliptusa pomoże na kaszel, a sól iwonicka – na bóle mięśni i stawów.

kąpiel+ Przygotuje skórę do zabiegów kosmetycznych

Po kąpieli w wannie skóra jest miękka, a pory lekko rozszerzone. To dobry moment na masaż szorstką rękawicą, który usunie martwy naskórek. Łatwiej będzie Ci też wyrwać włoski depilatorem elektrycznym lub woskiem.

– Nie gwarantuje higieny

W wodzie pływa wszystko, co zmyłaś ze skóry. Aby tego uniknąć, warto zażyć tzw. kąpieli japońskiej. Najpierw trzeba umyć się pod prysznicem, a dopiero potem zanurzyć w pianie.

– Szkodzi naczynkom

Pławienie się w gorącej wodzie jest niezdrowe dla chorych na serce i osób ze skłonnością do żylaków. Pod wpływem ciepła rozszerzają się naczynia krwionośne i osłabiają się ich ścianki.

Podsumowując, kąpiel jest niezastąpiona jako domowe SPA. Warto ją brać raz lub dwa razy w tygodniu, by się zrelaksować lub urządzić sobie seans kosmetyczny.

Orzeźwiający natrysk

prysznic+ Pozwala dokładnie się umyć.

Stojąc pod prysznicem, łatwo Ci sięgnąć do wszystkich części ciała, możesz je więc wyszorować centymetr po centymetrze.

+ Masuje całe ciało

Aby rozluźnić mięśnie karku i pozbyć się bólu w krzyżu, włącz ciepłą wodę i trzymaj słuchawkę prysznica ok. 10 cm od skóry. Krótkimi, „biczującymi” ruchami masuj plecy. Natomiast delikatny, chłodny masaż ujędrni piersi i pośladki oraz ukoi zmęczone łydki i stopy.

+ Zabezpiecza przed infekcjami

Bieżąca woda spłukuje ze skóry mydliny, które szybko znikają w odpływie prysznica. Jeśli masz np. kurzajki lub grzybicę, nie przeniosą się one w inne miejsca na ciele.

– Kojarzy się z pośpiechem

Prysznic, w przeciwieństwie do kąpieli w wannie, nie stwarza wrażenia błogiego relaksu. Nie daje Ci więc poczucia, że odrywasz się od obowiązków i zajmujesz tylko sobą.

– Temperatura wody może płatać figle

Jeśli w Twojej łazience jest chłodno lub jesteś mocno zmarznięta, będzie Ci ciężko się rozgrzać. Czasem trudno też utrzymać stałą temperaturę wody, zwłaszcza gdy podgrzewa ją piecyk gazowy.

Podsumowując, prysznic działa na dwa sposoby. Chłodny, rano lub po powrocie z pracy, pobudza, a ciepły, przed snem – oczyszcza i rozluźnia.