Mandarynka

mandarynka

Mandarynka

Mandarynki to smaczne i zdrowe owoce, które warto jeść szczególnie zimą. Są dużo bardziej odporne na chłód od pomarańczy. Zimą mandarynki są też najsmaczniejsze i można posmakować odmian z różnych regionów na świecie.

Mandarynka ma 40 kcal, ma niski poziom glikemiczny = 2, zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na: witaminę A (w 10%), witaminę C (w 34%), kwas foliowy (w 3%) oraz wapń (w 3%).

 

Idealny owoc na smutki

Mandarynka to prawdziwa bomba witaminowa, która natychmiast poprawi nastrój. Jeżeli twoje samopoczucie nie jest najlepsze, jesteś zmęczona – zjedz dwie mandarynki. Dawka kwasu foliowego, wapnia i węglowodanów szybko poprawi twój kiepski nastrój.

Na chore gardło

Mandarynka jest pomocna w czasie przeziębienia, zwalcza chrypkę i łagodzi drapanie w gardle. Obrany owoc obierz i podziel na cząstki, a następnie ssij co godzinę jeden kawałeczek. Duża ilość witaminy C, beta karotenu, rutyny nawilży śluzówkę, zmniejszy obrzęk i zlikwiduje bakterie.

sokWartościowy sok

Badania potwierdziły, że jedzenie mandarynek chroni przed niebezpiecznym nowotworem wątroby i nowotworem piersi. Okazuje się, że mandarynki zawierają substancje o silnym działaniu przeciwnowotworowym. Owoce te przeciwdziałają także miażdżycy naczyń krwionośnych i cukrzycy typu 2. Zaleca się, aby codziennie wypić szklankę soku z mandarynek. Taki sok zapewni 40 % dziennego zapotrzebowania na witaminę A.

Jak wybrać dobre mandarynki?

1. Kupuj mandarynki, które mają intensywny kolor, nie mają plam ani pleśni.
2. Kupuj cięższe owoce, gdyż są one bardziej soczyste.
3. Skórka mandarynki powinna być cienka i dosyć luźna.
4. Nie kupuj owoców na zapas. Mandarynki dość szybko tracą swoją wartość odżywczą, gdyż wytrzymają w lodówce zaledwie tydzień.

Przepis na indyka z mandarynką

Składniki na 4 porcje

  • 0,5 kg piersi indyka
  • 6 mandarynek
  • 1/2 ananasa z puszki pokrojonego w kostkę
  • mandarynkapomarańcza pokrojona w plastry
  • 1,5 szklanki białego wytrawnego wina
  • zmiażdżony ząbek czosnku
  • szczypta ostrej papryki
  • sól
  • olej, masło
  • łyżeczka curry
  • 1/4 łyżeczki imbiru
  • zioła prowansalskie

Przygotowanie: Pierś pokroić na grube plastry, natrzeć solą, czosnkiem, papryką i odstawi na kilka minut. Usmażyć na maśle zmieszanym z olejem. Przełożyć do rondelka, przyprawić curry i imbirem, wlać odrobinę wody, a po kilku minutach sok z ananasów. Kiedy mięso będzie miękkie, dodać wino i pokrojone ananasy. Po kilku minutach dorzucić plastry pomarańczy i cząstki mandarynek. Przyprawić ziołami prowansalskimi. Podawać z ugotowanym na sypko ryżem.