Mdłości w ciąży

przygotowanie do porodu

Mdłości w ciąży

Ciąża to z pewnością najpiękniejszy czas w życiu kobiety. Cieszymy się z nowego życia jakie się w nas rozwija i już nie możemy się doczekać kiedy przytulimy nasze maleństwo. Niestety ciąża ma również swoje ciemne strony… należą do nich objawy, które potrafią skutecznie uprzykrzyć nam życie. Tak jest między innymi z mdłościami, które są prawdziwą zmorą ciężarnych kobiet.

Wiele kobiet w ciąży cierpi na dokuczliwe mdłości, które przeważnie występują zaraz po przebudzeniu w czasie nagłego wstawania, ale nie jest to regułą. Niektóre kobiety skarżą się na mdłości po posiłku, przed snem, a także w ciągu dnia.

Jakie są przyczyny mdłości?

Mdłości są wywołane zmianami w gospodarce hormonalnej, jakie zachodzą w organizmie kobiety ciężarnej. Mdłościom mogą towarzyszyć również wymioty. Te męczące dolegliwości zazwyczaj mijają w drugim trymestrze ciąży. Ale jak radzić sobie w tym trudnym okresie ciąży i co robić by móc łagodzić przykre objawy?

Sposoby na mdłości w ciąży

Poranek to czas, gdy nudności występują najczęściej, dlatego budząc się rano, nie wstawaj gwałtownie z łóżka. Lepiej poleż chwilę i daj organizmowi czas na przyzwyczajanie się do nowej sytuacji. Potem wstań powoli, bez wykonywania szybkich i gwałtownych ruchów, aby nie zakręciło ci się w głowie i nie pojawiły się poranne mdłości.

Zadbaj o zdrową dietę! Po pierwsze musisz pamiętać, że karmisz teraz nie tylko siebie, ale również swoje maleństwo, a po drugie odpowiednie odżywanie pomoże ci uniknąć przykrych dolegliwości. Unikaj posiłków tłustych, ciężkostrawnych i mocno przyprawionych. Powinnaś jeść rzeczy delikatne i łagodne, np. przyprawione ziołami. Jedz często, ale małe porcje. Nie rezygnuj z żadnego posiłku, gdyż pusty żołądek nasila mdłości. Jeśli nie możesz patrzeć na jedzenie, postaraj się zjeść chociaż kilka gryzów bułki lub garść płatków kukurydzianych.

Mdłości w ciążyNie zapominaj o jedzeniu kolacji, ale postaraj się by była lekka. Dzięki temu nie będziesz miała kłopotów z zaśnięciem, ani nie będziesz miała żadnych kłopotów trawiennych. Gdy będziesz głodna w ciągu dnia między posiłkami, jedz drobne przekąski, np. w postaci migdałów, które łagodzą problemy żołądkowe.

Pij dużo wody mineralnej niegazowanej. Pamiętaj też o świeżych sokach z owoców czy warzyw oraz ziołowych herbatkach. Herbaty rumiankowe czy miętowe dobrze wpływają na nasz układ trawienny. Niektórzy uważają też, że cytryna zmniejsza mdłości, dlatego dodawaj ją do wody mineralnej lub herbaty.

Unikaj ostrych i intensywnych zapachów. Twój nos jest szczególnie wrażliwy w ciąży na rozmaite zapachy. Nawet zapachy, które dotychczas bardzo lubiłaś i były dla ciebie przyjemne mogą spowodować mdłości, dlatego unikaj zapachu perfum, odświeżaczy powietrza i różnych środków chemicznych. Sprawdź też, jakich zapachów nie tolerujesz w kuchni, dzięki temu będziesz wiedziała czego lepiej nie gotować.

Pamiętaj o aktywności fizycznej, staraj się każdego dnia pójść chociaż na krótki spacer. Świeże powietrze skutecznie łagodzi mdłości. Nie możesz jednak narażać organizmu na wyziębienie i zbyt duże skoki temperatur, bo może to spowodować nudności i wymioty.