Moc marketingu szeptanego

Moc marketingu szeptanego

Moc marketingu szeptanego

Nie od dzisiaj wiadomo, że w każdej sferze gospodarki niebywale ważną rolę odgrywa marketing. Wraz z rozwojem Internetu i technologii informacyjnych, pojawił się marketing szeptany.

Wbrew pozorom, działania w jego ramach nie dotyczą jedynie pisania sponsorowanych artykułów na strony internetowe czy wypowiedzi na forach. Marketing szeptany jest bardzo złożonym i jednocześnie niezmiernie interesującym wytworem dzisiejszej gospodarki i może przybierać różne formy.

„Robimy szum”

Jedną z form marketingu szeptanego, coraz bardziej popularnego w Polsce jest buzz-marketing (marketing plotki). Polega on na robieniu „szumu” wokół marki, której dana kampania marketingowa dotyczy, i zainicjowaniu na jej temat dyskusji. Buzz-marketing charakteryzuje się stosunkowo niskimi kosztami oraz szybkimi i trwałymi efektami. Dzięki niemu można w łatwy sposób targetować produkty i pozyskiwać opinie konsumentów z nich korzystających. W dobie masowej konsumpcji i ilości reklam, jakimi zalewają nas firmy z każdej możliwej strony, klienci stają się zdezorientowani i bardzo często przed dokonaniem zakupu bądź skorzystania z danej usługi zaglądają do Internetu, by poznać opinie innych. Nie ma nic cenniejszego niż zdanie osoby, która faktycznie produkt przetestowała. W ten sposób konsumenci mogą też ustrzec się przed nieuczciwymi firmami albo niepotrzebnym wydaniem pieniędzy.

„Social media”

Szybki rozwój portali społecznościowych sprawił, że firmy zaczęły dostrzegać ich marketingowy potencjał. Dzisiaj już prawie każda znająca swoją wartość firma ma swój profil na Facebooku. Jest to rewelacyjny sposób na stosunkowo tanie wypromowanie swojej marki czy produktu, a także pozostawanie w stałym kontakcie ze swoimi obecnymi oraz potencjalnymi klientami. Klienci mają poczucie, że firma ich docenia, a ta z kolei ma do nich prosty kanał dotarcia. Strona na Facebooku umożliwia stworzenie społeczności, których poszczególni członkowie mają podobne zainteresowania i chętnie dzielą się z innymi tym, co myślą.

Ten sposób marketingu to stworzenie swojego rodzaju fanklubu, tyle że wirtualnego. O ogromnym potencjale marketingu społecznościowego świadczy fakt, że powstało już (i powstaje nadal) mnóstwo firm, które zajmują się Social Media Marketingiem. Narzędzie ma już taką siłę, że stało się oddzielną kategorią marketingu szeptanego, a działa na bardzo podobnych zasadach. Marketing społecznościowy opiera się na tej samej wytycznej – wiarygodności przekazu.

Dzięki rozwojowi i rozpowszechnieniu Internetu to właśnie on stał się doskonałym medium do prowadzenia tego typu marketingu szeptanego. Jego obecność możemy dostrzec w takich miejscach, jak portale społecznościowe typu Facebook czy Google + , fora internetowe, blogi. Formę marketingu może przybrać również komentowanie artykułów i newsów w sieci, a także na stronach, gdzie treść jest generowana przez użytkowników, na przykład stronie YouTube.

„Wypróbuj za darmo”

Na czym z kolei polega product seeding? To nic innego jak dostarczanie uczestnikom kampanii marketingowej darmowego produktu do testowania. Wykonywany w ten sposób marketing szeptany jest bardzo skuteczny z wielu powodów. Uczestnicy kampanii zazwyczaj czują się wyróżnieni, bo są pierwszymi osobami, jakie otrzymały dany produkt. Po jego przetestowaniu opowiadają o nim swojej rodzinie i znajomym. Mają też możliwość dystrybucji próbek produktu.

Dzięki możliwości przetestowania produktu uczestnik kampanii sam zauważa, jakimi cechami się on charakteryzuje, i przedstawia swoją subiektywną opinię na jego temat. W taki sposób przywiązuje się do marki i opowiada innym o jej atrakcyjności. Warto zauważyć, że stosowanie takiego marketingu szeptanego jest o wiele bardziej skuteczne niż rozdawanie jednorazowych próbek. Tylko pełnowartościowy produkt pozwoli na dokładne poznanie. Pierwszą firmą w Polsce, która zajęła się tego typu marketingiem szeptanym jest Streetcom Sp. z o.o. Na stronie firmy mamy możliwość rejestracji i po wypełnieniu kilku stosownych ankiet możemy brać udział w testowaniu produktów całkowicie za darmo.

[kkstarratings]