Na żółto czy na niebiesko? Jak dobierać kolory na stronach www

Jak dobierać kolory na stronach www

Na żółto czy na niebiesko? Jak dobierać kolory na stronach www

Podczas nauki wielu uczniów podkreśla kolorowymi markerami fragmenty w notatkach, które koniecznie powinny zostać zapamiętane. Ten sposób jest nie tylko formą uatrakcyjnienia czarno-białych kartek z trudną do przyswojenia wiedzą. Jak zostało naukowo udowodnione, zastosowanie kolorów może podnieść poziom skupienia, zaangażowania w naukę i zrozumienia treści prawie o 30%! 

Dobór odpowiednich barw jest niezwykle istotny w reklamie. Kolorowe reklamy czytane są o 40% częściej niż czarno-białe. Kolory odgrywają również niebagatelne znaczenie na stronach internetowych. Mogą zachęcać, przyciągać, angażować lub wręcz przeciwnie – odpychać, czy też obniżać wartość serwisu. Wpływają nie tylko na wrażenia estetyczne użytkowników, ale również na psychikę, emocje. Projektując stronę www, a także plakat, baner czy logo firmy, nie można kierować się tylko i wyłącznie własnymi upodobaniami czy gustami. Należy wczuć się w upodobania i gusta użytkowników strony, często potencjalnych klientów. Okazuje się, że stosunek do kolorów w pewnym stopniu zależy od takich aspektów jak wiek, płeć, rasa etniczna, a nawet religia.

Magia kolorów

Analizując strony internetowe pod kątem płci, można bardzo szybko wyciągnąć stosunkowo oczywiste wnioski: serwisy, których użytkownicy to głównie mężczyźni, zazwyczaj utrzymane są w mocnych, jasnych i odważnych tonacjach kolorystycznych, zaś skierowane do kobiet są pastelowe i bardzo subtelne. Przeglądając serwisy z treścią dla dzieci, zapewne niejeden dorosły będzie oszołomione różnorodnością jasnych, żywych barw. Okazuje się, że stosunek do ludzi do kolorów ma również bardzo silne podłoże kulturowe i religijne.

Pod wpływem koloru

O ile w kulturze i religii znaczenie koloru związane jest głównie z tradycją i symboliką, o tyle w marketingu, reklamie, edukacji, a także web designie ma powiązanie z psychologicznymi uwarunkowaniami percepcyjnymi człowieka.

Psychologia koloru w web designie

Odpowiedni dobór kolorów ma bezpośredni wpływ na ilość, aktywność oraz zaangażowanie odwiedzających stronę internetową. Kolory wywołują pewne emocje, pobudzają do działania, mają wpływ na aktywność i nastrój człowieka. Odpowiednie zestawianie barw wpływa na użyteczność serwisu oraz jego czytelność. Web designerzy doskonale zdają sobie sprawę z tego, iż wybór koloru strony www musi być odpowiednio przemyślany i przygotowany.

Potęga kolorów

Warto zatem przekonać się, jak oddziałują na odbiorców poszczególne kolory oraz w jak dobierać je adekwatnie do tematyki serwisu…

Czarny – oznacza wiarygodność, siłę, precyzję, a także prestiż, doświadczenie, coś cenionego i ekskluzywnego. Bardzo często używany jest w przypadku stron promujących produkty bądź usługi luksusowe. Kolor ten może być jednak postrzegany negatywnie, jako pozbawiony emocji, nadal kulturowo symbolizuje śmierć. Polecany w przypadku stron promujących takie branże jak: finanse, gazownictwo, reklama, moda, IT. W przypadku projektów e-commers należy się go wystrzegać.

Zielony oznacza bogactwo, zdrowie, witalność, spokój, naturalność, młodość, ekologię, dobrobyt i wysoką pozycję społeczną. Stosowany w serwisach branżowych związanych z: medycyną, badaniami naukowymi, ogrodnictwem, ekologią, turystyką, HR. To przyjemny kolor dla oka, dlatego też bardzo często stosowany jest na stronach www.

Niebieski to siła, władza, pewność siebie, zaufanie, bezpieczeństwo, przyjacielskość, profesjonalizm, bogactwo, zrozumienie, komfort. To kolor „aseptyczny”, który daje poczucie sterylności. Podobno może nawet obniżać ciśnienie krwi. Chłodne, spokojne odcienie niebieskiego wzbudzają poczucie zaufania i lojalności w stosunku do marki. Stosowany w przypadku branż: medycyna, stomatologia, IT, sprzedaż, prawo, agencje rządowe, opieka medyczna, bankowość.

Pomarańczowy to spontaniczność, entuzjazm, radość, odwaga, ekstrawertyzm, energia, podniecenie, niezależność myślenia. Bardzo często stosowany jest w serwisach skierowanych do młodzieży, a także reklamowych, PR-owych, eventowych, na portalach informacyjnych oraz społecznościowych.

Brązowy to stabilność, ziemia, komfort, siła, dom, uproszczenie, wytrzymałość. Wielu projektantów stron internetowych uważa jednak ten kolor za nudny i niewzbudzający zainteresowania, inni przyznają, że to barwa symbolizująca zdrowie i niezawodność. Bardzo często stosowany w serwisach o tematyce hotelarskiej, wnętrzarskiej , ogrodniczej, religijnej.

Czerwony to działanie, energia, siła, pasja, władza. Ten kolor z pewnością przyciągnie uwagę! Przykuwające wzrok są nawet same niewielkie elementy w tym kolorze, dlatego też w sklepach internetowych przyciski typu „dodaj do koszyka” bądź „kup” są właśnie czerwone. Odcienie czerwonego (od różu zaczynając) są stosowane na stronach skierowanych dla kobiet, na serwisach randkowych, a także erotycznych.

Dobór odpowiednich kolorów

Kwestia zastosowanie odpowiedniej kolorystyki na stronie internetowej jest bardzo złożona i niejednokrotnie wymagająca głębszej analizy. Trzeba pamiętać nie tylko o preferencjach użytkowników, lecz także użyteczności strony, zamierzonego oddziaływania na odbiorców i specyfice zamieszczanych czy promowanych treści.

Oto kilka wskazówek dotyczących właściwego zastosowania kolorów na stronach internetowych:

1. Co za dużo to niezdrowo! Nie należy stosować zbyt wielu kolorów na stronie, bowiem może być ona trudna w odbiorze dla użytkowników.

2. Kolorystyczna konsekwencja. Warto stosować taką samą kolorystykę na wszystkich podstronach serwisu, wówczas będzie on bardziej użyteczny. Dzięki temu użytkownik nie pogubi się i szybko nauczy obsługiwać serwis.

3. Jaki temat, taki kolor. Bardzo ważne jest dostosowanie koloru do tematyki serwisu oraz potencjalnej grupy docelowej. W tym przypadku badania dotyczące wpływu kolorów na psychikę ludzką okazują się niezwykle przydatne.

4. Kolory i kontrast. Należy pamiętać o tym, że jeśli na naszej stronie będą nieodpowiednio dobrane kontrasty, nasi czytelnicy szybko się zmęczą oglądaniem serwisu, a osoby z wadami wzroku zapewne w ogóle zrezygnują z odwiedzin. Bardzo ważne jest, aby wszystko, co mamy do przekazania, było czytelne. W przypadku ciemnych czcionek, należy więc zastosować jasne tło – i odwrotnie.

5. Nie bądź zmienny. Nie należy zmieniać kolorystyki na stronie zbyt często, a najlepiej ograniczyć się do koniecznego minimum. Użytkownicy przyzwyczajają się do kolorów, natychmiastowo identyfikując w ten sposób znane i lubiane witryny internetowe. Najlepiej więc, jeśli wykonamy stronę raz, a dobrze!

6. Nastrajanie kolorem. Warto zastanowić się, jakie emocje chcemy wywołać w osobach odwiedzających nasz serwis. I tutaj znów przydatna okazuje się wiedza związane z emocjonalnymi uwarunkowaniami kolorów oraz ich wpływem na człowieka.

Kilka pomocnych narzędzi

Poznaliśmy już teorię dotyczącą oddziaływania kolorów na emocje, warto również poznać przydatne narzędzia do znajdowania i tworzenia kolorów. Oto kilka propozycji:

Accessibility Color Wheel. Pomocny podczas dobierania odpowiedniego koloru tła oraz tekstu. Można przekonać się dzięki niemu m.in. czy dany teksty będzie widoczny na zastosowanym tle.

Color Scheme Designer. To ciekawe narzędzie, stosowane przede wszystkim do tworzenia własnych palet barw.

ColorSpire. Dzięki niemu można łatwo dobrać kolory na stronę. Wyposażony w aktualny podgląd przykładowych elementów serwisu. Po wybraniu odpowiedniej barwy, można bezpośrednio sprawdzić, jak się prezentuje na stronie.

Color Schemer. Jest to generator online wyposażony w bardzo wiele przydatnych opcji, takich jak m.in. podbieranie palet z obrazka, mikser kolorów itp. Niestety jest to program płatny.

Colour Lovers. Jest to program pełen gotowych palet i paternów, wyposażony również w generator kolorów. Użytkownicy mogą ściągać palety z różnymi rozszerzeniami do mnóstwa zastosowań.

Reply