Płatki owsiane – co warto o nich wiedzieć?

płatki owsiane

Płatki owsiane – co warto o nich wiedzieć?

 

Owsianka, którą rodzice robili nam na śniadanie, nie zawsze wspominana jest z przyjemnością. Jako dzieci nie przepadaliśmy za płatkami owsianymi, a jako dorośli zaczynamy doceniać ich dobry wpływ na nasze zdrowie i urodę. 

O dobroczynnym wpływie płatków owsianych na nasze zdrowie wie każdy, ale nie każdy je lubi, bo wydają się bez smaku. Jednak jeśli dorzucimy do nich suszone owoce, orzechy i np. kawałek czekolady, będą idealną propozycją na śniadanie, a ponadto dostarczą nam sporej ilości witamin.

Moc minerałów

Owies, a także wyprodukowane z niego płatki, bogaty jest w witaminy B1 i B6, które wpływają na stan naszej skóry, włosów i paznokci, oraz w witaminy PP i E.  Nie każdy wie, że owies jest również skarbnicą mikro- i makroelementów, takich jak selen, cynk, magnez. Minerały te zapobiegają wielu chorobom cywilizacyjnym, tj.: miażdżyca, zawał serca czy nowotwory, a także redukują stres i zmęczenie.

Płatki owsiane można z powodzeniem nazwać „płatkami młodości”. Są one źródłem antyoksydantów, które chronią organizm przed działaniem wolnych rodników, tym samym opóźniają starzenie się organizmu.  Są doskonałym posiłkiem dla wszystkich dbających o pamięć, ponieważ wpływają na jej poprawę i koncentrację, mają dodatkowo działanie antystresowe. 

W posiłku

Płatki owsiane są idealne jako pierwszy posiłek w ciągu dnia czy li na śniadanie. Mają niski indeks glikemiczny, czyli stopniowo uwalniają węglowodany przez cały dzień, powodując uczucie sytości. Ponadto zawierają łatwo przyswajalne białko, nienasycone kwasy tłuszczowe i skrobię. Miseczka płatków z ulubionymi dodatkami to zastrzyk energii na cały dzień. 

Owsianka jest idealna dla osób pozostających na diecie. Znane są również jednodniowe diety owsiane na oczyszczenie organizmu, które pozwalają oczyścić układ pokarmowy z zalegających resztek jedzenia i niepotrzebnych bakterii. Dodatkowo poprawiają przemianę materii i wspomagają proces odchudzania się.

Płatki obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, dlatego polecane są dla osób starszych. Również w dojrzałym wieku szybkość przemiany materii ulega spowolnieniu, dlatego warto włączyć owsiankę do codziennej diety. Owies, dzięki dużej zawartości błonnika, zapobiega niestrawności i zaparciom. Działa jak „odkurzacz” w naszym przewodzie pokarmowym, usuwając nagromadzone przez lata toksyny w jelitach.

Wiele osób nie lubi płatków owsianych, mimo że nigdy po nie nie sięgały. Dodajmy ulubione składniki, zalejmy jogurtem lub mlekiem i cieszmy się dłuższym i zdrowszym życiem.