Sylwetka typu trójkąt

sylwetka

Sylwetka typu trójkąt

Masz wrażenie, że wyglądasz jak zapaśnik. Masz mocne ramiona i tułów, duży biust. Nadmierne kilogramy odkładają się u Ciebie głównie na twarzy, szyi, plecach i klatce piersiowej. Charakterystyczne jest to, że nie masz wyraźnego wcięcia w talii. Obwód pasa jest praktycznie równy z obwodem bioder. Zauważyłaś, że przerzedzają Ci się włosy na głowie, ale masz za to problem z nadmiernym owłosieniem na udach, brzuchu i piersiach. Na potężnym tułowiu często pojawiają się fioletowe rozstępy. Miewasz również kłopoty z cerą: jest bardzo delikatna, łatwo się rumieni, pojawiają się na niej pajączki i zmagasz się z trądzikiem. Natomiast nogi to Twoja duma: są smukłe, bardzo szczupłe i zazwyczaj długie.

 

Diagnoza – otyłość androgenowa.Ten rodzaj tycia może być spowodowany nadczynnością nadnerczy. Gdy pracują one zbyt wydajnie, produkują za dużo kortyzolu i androgenów, czyli męskich hormonów. Pod wpływem tej nadwyżki zmorą stają się trądzikowe wykwity. Może pojawiać się typowo męskie łysienie. A skóra zaczyna być bardzo cienka i dlatego prześwitują przez nią drobne naczynka krwionośne. Nadczynność nadnerczy nawet u kobiet może wywoływać męski typ otyłości, czyli masywny kark i barczysty tułów.

Zdrowie – ryzyko zespołu policystycznych jajników

policystyczne jajnikiNadmierna produkcja androgenów może świadczyć o zespole policystycznych jajników. Schorzenie to niekiedy pojawia się nawet u młodych dziewcząt wraz z pierwszą miesiączką. Charakterystyczne dla tego schorzenia są nieregularne i bezowulacyjne cykle miesiączkowe, męski rodzaj otyłości i cechy androgenne, np. trądzik, wypadanie włosów, owłosienie w nietypowych dla kobiet miejscach. To schorzenie może powodować zaburzenia miesiączkowania, a nawet prowadzić do niepłodności. Po wielu latach nieleczony zespół policystycznych jajników zwiększa także prawdopodobieństwo wystąpienia nadciśnienia tętniczego, zawału serca, cukrzycy, nowotworu trzonu macicy i raka piersi. Przy otyłości związanej z nadczynnością nadnerczy często pojawia się również nadciśnienie tętnicze. Grozi nawet dwudziestokilkulatkom.

Recepta

Warto poradzić się ginekologa-endokrynologa. Jeśli wykryje zespół policystycznych jajników, zapewne zaleci kurację hormonalną. Odpowiednio dobrana terapia nie tylko uchroni Cię przed niepłodnością, ale także przed poważnymi chorobami serca oraz nowotworami. Endokrynolog zajmie się również unormowaniem funkcjonowania nadnerczy i ustali odpowiednie leczenie. Terapia pomoże ustabilizować Twoje ciśnienie. Dzięki odpowiednio dobranemu leczeniu łatwiej Ci będzie także zrzucić zbędne kilogramy.

Dieta

Jedz mniej, ale częściej. Twoim problemem jest ilość jedzenia, a także zbyt dużo cholesterolu i kwasów tłuszczowych w diecie. To z nich organizm produkuje nadmiar androgenów, odpowiedzialnych za masywną sylwetkę. Aby usprawnić gospodarkę hormonalną, powinnaś polubić soję, soczewicę, fasolę i jeść ich jak najwięcej. Mają niewiele kalorii i dostarczają roślinnych estrogenów. Poprawią Twój profil hormonalny. Pamiętaj też, aby „złe” tłuszcze zwierzęce zastąpić oliwą z oliwek.

grejpfrutMenu

Rano wypij szklankę wody lub sok grejfrutowy (z miąższem)

śniadanie:

  • 2 kromki chleba pełnoziarnistego (po ok. 40 g)
  • 2 plastry tofu wędzonego (ok. 100g)
  • sałata, pomidor, świeże zioła do posypania
  • zielona herbata

przekąska:

  • 2 mandarynki
  • 4 „krówki sojowe”

obiad:

  • pieczona pierś kurczaka (ok. 150g)
  • sałatka meksykańska z fasolą (ok. 100g)

podwieczorek:

  • pomarańcza

kolacja:

  • gotowany na parze sandacz (ok. 150g)
  • szpinak, uduszony na łyżce oliwy z dodatkiem jogurtu naturalnego (ok. 300 g)

Triki, które Ci pomogą…

1. Nie jedz tłuszczów zwierzęcych: masła, śmietany, tłustych serów i mięs, podrobów; dostarczają one cholesterolu.
2. Unikaj słodyczy: czekolady, ciastek, cukierków. Nadmiar cukru w diecie sprzyja odkładaniu tkanki tłuszczowej.
3. Wypij szklankę wody przed każdym posiłkiem, aby mniej zjeść.
4. Jedz jak najwięcej niskokalorycznych warzyw, takich jak sałata, szpinak, ogórek, cykoria.
5. Jedz fasolę – ta niezwykła roślina posiada wysokiej jakości białko oraz dużą ilość błonnika. Spożywanie 150 g fasoli dziennie zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi i zwiększa ilość dobrego cholesterolu, dostarcza także, tak jak soja, roślinnych estrogenów. Fasolka i inne warzywa strączkowe zapobiegają zaparciom i obniżają ciśnienie tętnicze krwi.

Naturalni sprzymierzeńcy

  • Bazylia, przyspiesza przemianę materii. Możesz używać ziół świeżych albo suszonych. Drobno posiekane listki nadadzą wszystkim potrawom włoski smak.
  • Estragon, zarówno świeży jak i suszony obniża cholesterol. Najlepiej nadaje się do sałatek i potraw z ryb oraz kurczaka.
  • Mniszek lekarski usprawnia pracę wątroby i pęcherzyka żółciowego, wpływa także na obniżenie poziomu cholesterolu. Świeże młode listki mniszka doskonale nadają się do sałatek, suszone będą świetnym dodatkiem do ziołowego twarożku.

pompkiProgram sportowy

Musi uwzględniać wysiłek, który spali nadmiar tkanki tłuszczowej z górnej części ciała. Zdecyduj się na gimnastykę modelującą ramiona. Idealna dla Ciebie będzie jazda na rowerze, szybki marsz, pływanie i ćwiczenia na obręcz barkową. Ćwiczenie idealne dla Ciebie to pompki damskie. Uklęknij i podeprzyj się z przodu rękami. Z tej pozycji opuść tułów na dół, nie dotykając piersiami do podłogi. Wykonaj 10 pompek w jednej serii. Powtórz 3 razy. Ćwicz codziennie.

Uroda

Podczas kuracji odchudzającej biust szczupleje najszybciej. Aby zapobiec wiotczeniu piersi, zastosuj preparaty ujędrniające i liftingujące skórę. Zabiegi najlepsze dla Ciebie: klasyczny masaż ręczny. Modeluje on górę sylwetki oraz przyspiesza spalanie tłuszczu.