Sylwetka typu jabłko

sylwetka

Sylwetka typu jabłko

Żartujesz, że wyglądasz trochę jak kuleczka. Twój brzuch jest okrągły, a gdy Ty przybierasz na wadze, on tyje pierwszy. Talia rozmiarami niebezpiecznie zbliża się do obwodu pasa Twojego mężczyzny. Dodatkowo często cierpisz na bolesne wzdęcia i zaparcia. Twoje nogi też nie są szczupłe, masz raczej pełne uda i zaokrąglone łydki. Czasem czujesz się trochę nazbyt męska: pojawia się u Ciebie nadmierne owłosienie, trądzik i wypadają Ci włosy.

 

Diagnoza – otyłość brzuszna. Pracuje się nad nią latami. Zła dieta z dużą ilością słodkich i tłustych przekąsek, nadmierne objadanie się oraz brak ruchu powodują, że tłuszcz odkłada się w postaci wałeczków na brzuchu powoli, ale systematycznie. Często takiej budowie ciała towarzyszy również tzw. zespół metaboliczny X, czyli wysokie ciśnienie, nadmiar złego cholesterolu LDL i trójglicerydów oraz insulinooporność, która prowadzi do zbyt wysokiego stężenia glukozy we krwi.

cukrzycaZdrowie – ryzyko cukrzycy i chorób serca

Lekarze twierdzą, że to najbardziej niebezpieczny typ otyłości. Wraz z zespołem metabolicznym pojawia się insulinooporność. To brak wrażliwości komórek na insulinę. W tej sytuacji trzustka produkuje coraz więcej insuliny, co może skończyć się niewydolnością tego organu, a w konsekwencji cukrzycą typu 2. Nadmiar insuliny w organizmie prowadzi też do nadprodukcji androgenów, stąd problemy z cerą i włosami. Według kardiologów, ten typ otyłości jest także przyczyną groźnych chorób serca. Takiej budowie ciała towarzyszy nieprawidłowa gospodarka lipidowa (podwyższony poziom tzw. złego cholesterolu i trójglicerydów) oraz nadciśnienie tętnicze. Osobom z otyłością brzuszną grozi miażdżyca, udar mózgu i zawał serca.

Recepta

Powinnaś schudnąć nie tylko ze względów estetycznych, ale także dla swojego serca. Sprawdź, czy Twój brzuch nie osiągnął zbyt niebezpiecznych rozmiarów. Najlepiej zmierz jego obwód, a uzyskaną liczbę podziel przez obwód bioder. Wynik nie powinien być większy niż 0,8 dla kobiet i 0,9 dla mężczyzn. Jeśli przekraczasz normę, poradź się lekarza pierwszego kontaktu, który skieruje cię do kardiologa, diabetologa lub endykrolonoga.

Dieta

Jedz więcej błonnika, wyeliminuj z diety cukry proste. Taki typ sylwetki często spowodowany jest zaburzeniami w gospodarowaniu węglowodanami. Konieczna jest dieta wykluczająca sacharozę, laktozę (cukier mleczny) oraz produkty o wysokim indeksie glikemicznym (IG): słodycze, konfitury, ciastka, napoje gazowane, soki owocowe z kartonika. Powinnaś jeść produkty zawierające węglowodany o niskim indeksie glikemicznym (mniej niż 50) dostarczające błonnika, czyli pieczywo pełnoziarniste, razowy makaron ugotowany al dente oraz ryż pełnoziarnisty, otręby, gotowane nasiona roślin strączkowych, surową marchewkę, pomidory, ogórki, rzodkiewkę, kalarepkę, cykorię, sałatę, jabłka, owoce cytrusowe, świeże owoce pestkowe. W Twojej diecie musi się znaleźć przynajmniej 25 g błonnika. Pamiętaj, aby codziennie wypić 2-2,5 l wody.

sokMenu

Rano wypij szklankę zimnej wody lub soku wyciśniętego z dwóch pomarańczy.

śniadanie:

  • dwie kromki chleba z mąki owsianej i żytniej (80 g)
  • twarożek light (120 g) ze szczypiorkiem lub młodą pokrzywą
  • gruszka

obiad:

  • pieczony łosoś (150 g)
  • makaron razowy (ok. 30 g suchego)
  • sałata z sosem winegret

podwieczorek:

  • płatki owsiane (3 łyżki)
  • ze szklanką wody, maliny (1/4 szklanki rozmrożonych)

kolacja:

  • zupa z soczewicy
  • kromka chleba owsianego

Triki, które Ci pomogą…

1.Jedz zawsze śniadanie, inaczej nie będziesz mogła się powstrzymać przed jedzeniem słodyczy.
2. Komponuj posiłki z produktów zmniejszających apetyt na słodkości. Należą do nich nasiona roślin strączkowych, zielone warzywa i cytrusy.
musli3. Zjesz mniej jeśli przed posiłkiem sięgniesz po wysokobłonnikowy preparat, kupisz go w aptece. Popij go szklanką wody.
4. Jedz płatki owsiane – owies jest uboższy w skrobię niż inne zboża, ale za to zawiera błonnik rozpuszczalny, w skład którego wchodzą beta-glukany. To dzięki nim cukry proste wolniej się wchłaniają. Płatki owsiane są dobrym produktem również dla osób z wysokim poziomem cholesterolu i zagrożonych miażdżycą. Są doskonałym źródłem witamin z grupy B oraz witaminy E.

Naturalni sprzymierzeńcy

  • Pokrzywa, kontroluje pracę trzustki i obniża poziom cukru we krwi. Świeże listki sparz, posiekaj i dodaj do sałatki lub twarożku. Możesz też pić napary z pokrzyw.
  • Znamiona kukurydzy (czyli nitkowate pęczki, które rosną na czubku kukurydzy, kupisz je w aptece) oczyszczają organizm. Dwie łyżeczki zalej szklanką wody i gotuj 10 minut. Pij po posiłkach.
  • Cynamon obniża poziom cukru we krwi. Dodawaj szczyptę do potraw lub musli.

ćwiczeniaProgram sportowy

Warto wzmocnić mięśnie brzucha. Najskuteczniej zrobisz to, jeśli przed śniadaniem wybierzesz ćwiczenia o umiarkowanej intensywności, np. jazdę na rowerku stacjonarnym. Po południu natomiast zajmij się modelowaniem brzucha. Ćwiczenie idealne dla Ciebie to unoszenie pośladków. Połóż się na plecach. Dłonie ułóż wzdłuż tułowia. Wyprostuj obie nogi i unieś do góry. Staraj się napiąć dolne mięśnie brzucha i oderwać pupę od podłogi. Powtórz 10 razy w jednej serii. Wykonaj 3 takie serie.

Uroda

Specjalny krem do pielęgnacji okolic brzucha nie spali tkanki tłuszczowej, ale sprawi, że naskórek będzie ładnie napięty. Kiedy zaczniesz tracić centymetry w pasie, będzie czuwał nad tym, by skóra na brzuchu zachowała jędrność. Zabieg najlepszy dla Ciebie: kapsuła termiczna, czyli rodzaj sauny parowej połączony z masażem wibracyjnym i sauną na promieniowanie podczerwone. Seans w takiej kapsule przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej, poprawia krążenie krwi i limfy, a także usuwa obrzęki i pomaga pozbyć się toksyn.