Szpinak dobry na wszystko

Szpinak pochodzi ze środkowo-zachodniej Azji, do Europy został przywieziony w XIV wieku wprost ze starożytnej Persji. Jego nazwa wywodzi się z perskiego „aspanakh” oznaczającego „zieloną dłoń”.

W drugiej połowie XIX wieku zaczęto z niego przyrządzać wino o właściwościach leczniczych. Teraz szpinak cieszy się ogromną popularnością na całym świecie.

Szpinak dobry na wszystkoPrzykre wspomnienie z dzieciństwa

Czas wymazać z pamięci złe wspomnienia z dzieciństwa, kiedy szpinak kojarzył się nam z niesmaczną, zieloną breją. To istna kopalnia antyoksydantów, żelaza i kwasu foliowego, obok których nie możemy przejść obojętnie, jednak powinniśmy spożywać go tylko w towarzystwie jogurtu, sera lub jajek.

Co sprawia, że szpinak to samo zdrowie?

Flawonoidy i karotenoidy znajdujące się w szpinaku należą do grupy naturalnych przeciwutleniaczy, wykazujących działanie przeciwzapalne. Szpinak jest także bogaty w witaminy C, E, beta-karoten, magnez, cynk oraz selen. Regularne spożywanie tego warzywa pomaga zmniejszyć ryzyko występowania awitaminozy i poważnych stanów chorobowych.

Nadmierny stan zapalny w naszym organizmie zazwyczaj jest przyczyną zachorowań na raka. Przeciwutleniacze zawarte w szpinaku odgrywają ważną rolę w ich neutralizowaniu i przeciwdziałaniu, są więc nieocenione dla naszego zdrowia. Należy pamiętać, że szpinak jest rośliną wykazująca najsilniejsze właściwości przeciwnowotworowe. Dzięki wysokiej zawartości witaminy C i przeciwutleniaczy doskonale chroni nas przed skutkami upływu czasu. Duża ilość żelaza w nim zawarta wspomaga walkę z niedokrwistością, a także zmniejsza ryzyko zaniku mięśni. Należy jednak pamiętać, że żelazo ginie podczas złej obróbki kulinarnej. Aby zmniejszyć jego utratę, nie wolno zbyt długo moczyć szpinaku, a także drobno go siekać i długo gotować lub smażyć.

Szpinak doskonale łączy się z produktami bogatymi w witaminę C. Wspomaga ona proces wchłaniania żelaza, wapnia, redukuje negatywne działanie kwasu szczawiowego, który jest jednym ze składników szpinaku. Właśnie dlatego szpinaku nie powinno się podawać osobom cierpiącym na kamicę szczawianowo-wapniową czy fosforanowo-wapniową.

Jak przyrządzić szpinak?

Znawcy i miłośnicy kuchni mogą przyrządzić szpinak na setki sposobów. Najprostszym sposobem na pyszne danie ze szpinakiem w roli głównej, które idealnie sprawdzi się jako pasta do kanapek, jest połączenie go z solą, pieprzem, śmietaną i jajkami. Gdy do szpinaku dodamy pieczarki i ser, otrzymamy wspaniały sos do spaghetti.

Co zrobić, aby szpinak zachował swój piękny zielony kolor?

Młode delikatne listki szpinaku jada się w całości. Duże liście są grubsze, wymagają usunięcia łodyżek, a czasami większych nerwów. Zawsze pamiętaj o tym, by je dobrze oczyścić. Opłukanie pod bieżącą wodą to za mało. Najlepiej, jeśli włożysz szpinak do miski z zimną woda i delikatnie przemieszasz.

Jeśli umyte liście zmoczysz w wodzie z lodem, zachowają swój zielony kolor. Pamiętaj, że przed dodaniem szpinaku do sałatki, musisz go dobrze osuszyć.

Najlepiej, jeśli będziesz jadać szpinak na świeżo. Można go przechowywać w lodówce, uprzednio owinąwszy w mokry papier, dzięki czemu nie zwiędnie.