Zakupy w internecie – przewodnik

Kupowanie w internecie

Zakupy w internecie

E-shopping, czyli zakupy przez internet, to obecnie bardzo wyraźny trend w zachowaniach konsumentów. Znalezienie kogoś, kto nigdy nie kupił niczego w sieci jest dziś nie lada wyzwaniem (szczególnie w grupie osób poniżej 35 – 40 roku życia), a z roku na rok zadanie to z pewnością będzie coraz trudniejsze. Sprawdźmy więc gdzie i jak Polacy robią zakupy w internecie!

Na początek garść statystyk. Według badań Money.pl, kupowanie w internecie deklaruje aż 85% polskich internautów, których jest już około 17 000 000. Łatwo policzyć, że przynajmniej raz zakupy w sieci zrobiło już ponad 14 milionów Polaków. A liczba ta z pewnością będzie się zwiększać, bo e-shopping gwarantuje:

  • Korzystne ceny, nawet o 20 – 30% niższe niż w tradycyjnych sklepach
  • Wygodę i szybkość zakupów – bez wychodzenia z domu
  • Łatwość porównania różnych ofert

Do wad zakupów internetowych można z kolei zaliczyć brak możliwości obejrzenia towaru przed zakupem oraz -mimo wszystko – pewne ryzyko.

Gdzie robimy zakupy w internecie?

Kupowanie w sieci ma generalnie rzecz biorąc dwa wymiary. Innymi słowy: w internecie możemy kupować na dwa różne „sposoby”, w dwóch różnych „miejscach”.

Pierwszym są sklepy internetowe, których – według raportu Internet 2K11 – mamy w Polsce ponad 10 000 (stan na lipiec 2011). Poruszanie się po tak ogromnym internetowym „targu” jest możliwe dzięki wyszukiwarce Google oraz porównywarkom cen. Szczególnie wygodna jest ta druga opcja – po wpisaniu szukanego produktu, otrzymujemy ofertę poszczególnych sklepów wraz z ceną towaru. Ponieważ największe porównywarki tj. Ceneo czy Nokaut mają w swojej bazie 3500 – 4500 sklepów internetowych i około 5 milionów różnych produktów (!), korzystanie z nich pozwala błyskawicznie znaleźć najlepszą ofertę.

Co przyciąga klientów do sklepów internetowych?

Źródło: Shoper.pl

Alternatywą dla e-sklepów są portale aukcyjne, w Polsce reprezentowane przede wszystkim przez serwis Allegro, który jest jednocześnie największym graczem na polskiej scenie e-commerce (12,5 miliona użytkowników i 170 milionów zawartych transakcji). Na Allegro kupić można po prostu wszystko – od wykałaczek aż po samochody i nieruchomości.

Płatności i dostawy w internecie

Jak płacimy za zakupy w sieci?Zakupy przez internet to bardzo charakterystyczny sposób kupowania. Przede wszystkim wymaga on od kupujących „zmierzenia” się z dodatkowymi wyborami. Za kupiony towar jakoś trzeba przecież zapłacić i pomyśleć, jak dostarczyć go we wskazane miejsce.

Jeśli chodzi o płatności, to w transakcjach internetowych coraz częściej pośredniczą systemy płatności internetowych, dzięki którym pieniądze trafiają na konto odbiorcy natychmiast (w ciągu kilku minut). Klient ma możliwość zapłaty przelewem, kartą lub… SMS-em (w przypadku transakcji o niskiej wartości). Co ciekawe, dominującą formą płatności i tak jest jednak… płatność za pobraniem! Decydują pewnie względy bezpieczeństwa i wrodzona nieufność Polaków.

Jeśli w sieci kupujemy często warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniego banku, z którego będziemy płacić za dokonane zakupy. Przykładowo, Alior Sync daje nam 5% cashbacku (rabatu) na wszystkie zakupy w internecie, za które zapłacimy poprzez „Płacę z Alior Sync”.

Źródło: Gazeta Prawna

W kwestii transportu pole do popisu mają firmy kurierskie. Spora część sklepów, przynajmniej tych większych, posiada podpisane umowy z kurierami, dzięki którym przesyłka kosztuje nie więcej niż 15 – 16 złotych brutto. Drobne przedmioty zawsze można wysłać też pocztą albo poprzez InPost.

Na koniec ciekawostka, o której wie niewielu: większość rzeczy kupionych w internecie można zwrócić w ciągu 10 dni od daty zakupu, bez podania przyczyny. Sprzedawca ma w takim wypadku obowiązek zwrotu pieniędzy, o czym mówi Kodeks Cywilny (dotyczy sytuacji, gdy kupujemy coś od firmy; nie dotyczy sprzedaży w formie aukcji).