Zgrzytanie zębami

Zgrzytanie zębami

Zgrzytanie zębami

O problemie zgrzytania zębami, fachowo nazywanego bruksizmem, zapewne słyszałeś niejeden raz, gdyż jest to problem powszechny, ale niestety często bagatelizowany.

Badania ostatnich lat potwierdziły jednak, że może mieć on negatywne skutki, stąd jeżeli tylko podejrzewamy, że zgrzytanie zębów podczas snu dotyczy także nas, musimy podjąć odpowiednie działania, gdyż ta z pozoru błaha dolegliwość może przyczynić się nawet do utraty zębów.

Sygnały ostrzegawcze

Co powinno wzbudzić nasz niepokój? Jako że w czasie snu zgrzytamy zębami nieświadomie i niezależnie od naszej woli, aby zdiagnozować problem, musimy zwracać uwagę na drobne szczegóły tuż po przebudzeniu.

Nasz niepokój powinien wzbudzić poranny metaliczny posmak w ustach, poranny ból głowy lub szczęki, ruszające się zęby, senność w ciągu dnia czy zaburzenia snu – jeżeli mamy podobne objawy, niezwłocznie udajmy się do lekarza dentysty, aby poprosić go o sprawdzenie, czy nasze zęby nie noszą śladów zgrzytania. Dzięki fachowej pomocy z jego strony możemy zapobiec wielu późniejszym problemom.

Skutki zgrzytania zębami

Zgrzytania zębami nie powinniśmy lekceważyć. Może ono bowiem doprowadzić do przedwczesnego zniszczenia naszego uzębienia, przemieszczania się zębów, problemów z dziąsłami, a nawet chorób stawu skroniowo-żuchwowego. Dodatkowymi konsekwencjami są wspomniane już wcześniej poranne bóle głowy, problemy z wysypianiem się itp., skutecznie utrudniające normalne codzienne funkcjonowanie.

Profilaktyka zgrzytania zębami

ZębyNa szczęście na zgrzytanie zębami jest wiele sposobów, dzięki którym można zapobiegać nieprzyjemnym konsekwencjom tej przypadłości. Poniżej opisujemy kilka z nich.

1. Odwiedź dentystę!

Lekarz dentysta zdiagnozuje zgrzytanie zębami, oceni, jak poważne są jego konsekwencje w naszym przypadku, w razie gdy problem okaże się poważny, może dopasować nam szynę relaksacyjną, którą zakłada się na noc na zęby i która niweluje skutki zgrzytania.

2. Walcz ze stresem!

Konieczna jest także walka ze stresem – dolegliwości może nasilić silne napięcie nerwowe, również szkodliwe dla zdrowia – warto więc upiec przysłowiowe dwie pieczenie na jednym ogniu i razem z walką z nadmierną nerwowością pozbyć się także problemu ze zgrzytającymi zębami.

3. Pij mniej kawy i alkoholu!

Pomóc może także ograniczanie ilości wypijanej kawy czy mocnej herbaty, a także alkoholu. Używki sprawiają, że stajemy się nadpobudliwi, co dodatkowo przyczynia się do zgrzytania zębami i zaciskania ich.