Zwierzęta w logo samochodów

jaguar

Zwierzęta w logo samochodów

Pierwsze auta, jakie zostały zaprojektowane, były bardzo prymitywne. Sukcesem było, gdy w ogóle się poruszały.

W związku z tym nikt nie trudził się szczególnie, aby jakoś wyjątkowo je oznaczać czy ozdabiać – wystarczyło nazwisko producenta – wynalazcy, które było najlepszym znakiem firmowym danego modelu.

Zmiany nastąpiły wskutek szybkiego tempa rozwoju motoryzacji – na tyle intensywnego, że już kilka lat od wyprodukowania Berty Benz, od której liczy się upowszechnienie czterech kółek, odróżnienie od siebie nowych marek było coraz trudniejsze, jeżeli nie w ogóle niemożliwe.

W pierwszych dziesięciu latach XX wieku na rynku amerykańskim działało bowiem ponad sto firm zajmujących się produkcją samochodów. Na ten okres przypada także projektowanie pierwszych emblematów firmowych, którymi producenci chcieli wyróżnić swoje modele. Wielu z nich sięgało po wizerunki zwierząt, które cechują się zawsze umiejętnościami, jakich ludzie niejednokrotnie nie mają – biegają szybciej, są wytrzymalsze, odporniejsze itp. Nie powinno więc nas dziwić, że naszych pradziadków przekonywało hasło reklamowe „Twój samochód silny jak koń”, które porównać można do dzisiejszych sloganów reklamowych.

Pierwsze logo z wizerunkiem zwierzęcia zostało najprawdopodobniej wprowadzone na rynek przez włoską Alfę Romeo. Firma powstała w 1910 roku, a jej logo została tarcza podzielona na dwie części, otoczona pierścieniem. W każdym z pól znalazły się emblematy herbu Mediolanu i Lombardii – w lewym Krzyż Św. Jerzego, a w prawym zielony wąż na jasnoniebieskim tle, który połykał Saracena.

Ferrari ma z kolei jako swój znak firmowy rozbrykanego czarnego konia. Słynny kierowca i założyciel firmy, Enzo Ferrari, późniejszy projektant samochodów wyścigowych, dostał ten znak od rodziców poległego włoskiego lotnika Francesco Baracca, najprawdopodobniej dlatego, że bardzo spodobały im się jego wyczyny za kierownicą. Obecnie jest to jedno z najbardziej rozpoznawalnych logo na świecie.

Bardzo słynne jest także logo jaguara. Samochody tej marki uznawane są za doskonałe i niewiele osób pamięta, że początki firmy wiązały się z produkcją bocznych przyczep o motocykli.

Zwierzęcymi logo mogą się też pochwalić amerykański Dodge Ram, pick-up o ogromnym silniku i potężnej sile (w logo znajduje się baran), peugeot (w logo lew, król zwierząt), mustang (z koniem z prerii) itp.

Są również polskie akcenty. Zwierzęta symbole pojawiały się np. przed drugą wojną światową, kiedy projektowano u nas motocykl o nazwie Sokół. Po wojnie nazwy zwierząt otrzymało kilka innych jednośladów, np. skutery Osa czy Bąk, motorowery Ryś, Komar czy Pegaz.