Zwyczaje żywieniowe świata – Japonia

kuchnia japońska

Japończycy uwielbiają efektowne i estetyczne podawanie posiłków.

Dla każdego człowieka jedzenie to nie tylko codzienne zaspokajanie potrzeb. Jemy, bo lubimy poznawać nowe smaki, delektować się nimi, kosztować posiłki, które spożywamy po raz pierwszy. Polska kuchnia jest przez nas doceniana, ale od czasu do czasu chcemy zjeść coś innego. Chociaż w naszym kraju powstaje wiele restauracji i barów, w których możemy zakosztować nowych dań, najlepsze wrażenia smakowe towarzyszą nam, kiedy wyjeżdżamy za granicę.

Kuchnia japońska – zyskuje coraz większą popularność. Najważniejsze zasady, które w niej panują to naturalność i świeżość. Japończycy używają niewielkiej ilości przypraw, spożywają surowe ryby i owoce morza. Ważną rolę odgrywa także kultura jedzenia posiłków. Japończycy przykładają szczególną wagę do celebrowania pory jedzenia. W tradycyjnej jadalni znajduje się niski stół, wokół którego zasiadają członkowie rodziny. Obowiązuje zasada, że mężczyźni krzyżują nogi podczas posiłku, zaś kobiety siedzą przy stole na klęcząco. Zwyczaj nakazuje, aby każdy nakładał sobie danie samodzielnie w niewielkiej ilości. Lepiej zjeść mniejszą porcję i po zjedzeniu dołożyć dodatkową ilość jedzenia niż od razu nałożyć sporo. Znacząca jest także kolejność posiłków i estetyka podania.

Specjały japońskiej kuchni

Jakie specjały możemy znaleźć w japońskiej kuchni? Polacy uwielbiają sushi. Do urozmaicenia jego smaku warto użyć sosu wasabi. Na sushi składają się 3 podstawowe składniki tj. ryż, ryby i ocet ryżowy. Aby sushi cieszyło podniebienie, muszą być spełnione następujące zasady. Przede wszystkim ryby muszą być pierwszej świeżości, do tego starannie wyselekcjonowany ryż i oczywiście istotny jest wygląd potrawy. Japończycy traktują jedzenie posiłków jak świętość. Potrawa musi działać na zmysły, nie tylko nęcić smakiem, ale musi przyciągać wzrok. Dlatego tak bardzo przywiązuje się wagę do ozdabiania, przystrajania dań. Japońska filozofia opiera się na harmonii, ładzie, przemyśleniach, dlatego posiłki nie są traktowane zwyczajnie.

Japońska zupa

Okazuje się, że japońska zupa nie wiele ma wspólnego z naszymi tradycyjnymi. Różni się nie tylko smakiem, ale także sposobem podawania. Japończycy spożywają zupy na zimno. Podstawą zup japońskich jest wywar z wodorostów i ryb. Zawartość zupy wyjada się pałeczkami, zaś pozostały płyn wypija. Miseczki nie mogą być napełnione po same brzegi.

Śniadanie po japońsku

Jeśli planujemy dłuższy pobyt w Kraju Kwitnącej Wiśni, warto zapoznać się z rytuałem jedzenia śniadań. W Polsce poranny posiłek to zazwyczaj kanapki z żółtym serem lub wędliną. Do tego kawa, herbata lub kakao. W Japonii na śniadanie spożywa się potrawy ryżowe, zaś na drugie śniadanie tzw. bento – czyli posiłek pakowany do specjalnego pudełeczka z kilkoma przegródkami. Każda z nich  przeznaczona jest na inny rodzaj żywności. Są to najczęściej warzywa, ryż, jajka, kuskus, łosoś czy tuńczyk. Czasami w przegródkach znajdą się także ongiri – czyli japońskie kanapki. Tego typu posiłki zabierane są do pracy i szkoły. Ponieważ Japończycy kochają estetyczne posiłki, niektóre bento wyglądają jak dzieła sztuki.

Japońskie rarytasy

Kuchnia japońska to przede wszystkim kuchnia lekka i zdrowa. Jej podstawą jest ryż, warzywa i ryby. Tradycyjne posiłki to m.in.: marynowane bakłażany z dodatkiem sosu sojowego i octu ryżowego, opieczone na grillu, czyli tzw. Yaki-nasu. Wartym spróbowania są także kawałki polędwicy i warzyw w sosie limonowo-sojowym nazywane Shabu-shabu. Popularnością cieszą się także ryby maczane w cieście naleśnikowym, smażone na sezamowym oleju, czyli Tempura. Na surowo je się paski ryby tzw. Sashimi. Wśród przekąsek znajdują sunomono – sałatki przyrządzane z warzyw i ryb. Dla łasucha słodką przekąską będzie Anmitsu – rodzaj deseru składający się z kostek galaretki polanych syropem z brązowego cukru, pasty azuka, kwaśnych owoców i śmietankowych lodów. Najlepsze owoce, które używa się do przyrządzenia tego typu deseru to: truskawki, cytrusy oraz kiwi.

Posiłki japońskie nie są więc skomplikowane, ale obfitują w wiele zdrowych składników. Nie zawierają cholesterolu. Są bogate w żelazo.  Nic więc dziwnego, że Japończycy cieszą się długim i zdrowym życiem.