Pozycjonowanie stron: na czym to właściwie polega?
Pozycjonowanie stron internetowych to termin coraz szerzej rozpowszechniony w społeczeństwie. O pozycjonowaniu jest głośno nie tylko w internecie, ale także w prasie i telewizji, dzięki czemu spora część Polaków wie już – mniej więcej – co to jest pozycjonowanie. Niestety, wciąż niewielu wie, na czym całe to pozycjonowanie polega.
Co to jest pozycjonowanie?
Gdyby mimo wszystko na ten artykuł trafił ktoś, kto o SEO (czyli o pozycjonowaniu) nie ma zielonego pojęcia, należą mu się słowa wyjaśnienia.
Otóż pozycjonowanie to forma reklamy w internecie, a konkretnie reklamy w wyszukiwarkach internetowych, która zyskuje w ostatnich miesiącach coraz większą popularność. W skrócie można powiedzieć, że pozycjonowanie stron to wszystkie działania, które mają sprawić, by dana strona znajdowała się jak najwyżej w „rankingu” wyszukiwarek takich jak np. Google. W SEO chodzi zatem o to, by po wpisaniu w Google jakiegoś słowa, dana strona „wyskakiwała” użytkownikom na samej górze wyników – najlepiej na pierwszym miejscu.
Jeden ranking, setki czynników
Wróćmy do pytania postawionego w tytule. Na czym polega pozycjonowanie? Aby rozwiązać ten problem, trzeba najpierw zrozumieć w jaki sposób Google i inne wyszukiwarki ustalają swój ranking. A jest to, trzeba przyznać, dość skomplikowane.
Na pozycję strony w wyszukiwarce tj. Google wpływa bowiem około 200 różnych czynników! Wśród nich można wymienić na przykład:
- Obecność danego słowa kluczowego w tytule strony
- Liczba wystąpień danego słowa kluczowego oraz jego odmian w treści strony
- Obecność słowa kluczowego w nagłówkach strony
- Wiek domeny i jej historia
- Liczba linków zewnętrznych (z innych witryn internetowych) prowadzących do strony
- Tytuły (anchory) ww. linków, a także ich otoczenie – tematyka stron, z których pochodzą, wiek tych stron, itd.
- Liczba osób, które polubiły stronę na Facebook’u czy w Google +1
Generalnie można więc powiedzieć, że pozycjonowanie stron to nic innego, jak robienie dokładnie tego, na co wyszukiwarki zwracają uwagę, ustalając swój ranking. A konkretnie?
Pozycjonowanie = linki + optymalizacja
Cały proces pozycjonowania można podzielić na dwie kategorie:
Pierwszą grupę stanowią działania „on page”, czyli te, wykonywane bezpośrednio na stronie internetowej, którą chcemy „wypozycjonować”. Chodzi głównie o tzw. optymalizację, czyli „dostosowanie strony do wytycznych wyszukiwarek”. W praktyce polega to m.in. na umieszczeniu słów kluczowych w „strategicznych” miejscach strony (tytuł, nagłówki, treść, alternatywne teksty obrazków), wyrzuceniu niepotrzebnego kodu, przyspieszeniu szybkości ładowania się strony czy zapewnieniu właściwego linkowania wewnętrznego. Bardzo istotna jest również treść samej strony – ważne, by była ona w pełni unikalna i było jej jak najwięcej.
Optymalizacja to jednak tylko początek. We współczesnym SEO liczą się przede wszystkim działania „off page”, czyli te wykonywane poza stroną. Mowa o umieszczaniu linków (odnośników) do naszej strony na innych stronach internetowych (np. w katalogach stron, artykułach sponsorowanych, na forach albo blogach). To właśnie ilość oraz jakość odnośników, prowadzących do danej strony stanowi najważniejszy czynnik, brany pod uwagę przez wyszukiwarki.
I to głównie na zdobywaniu linków polega całe to pozycjonowanie.