Dziennikarstwo obywatelskie czy własny blog?
Dziennikarze obywatelscy bez problemu znajdą w sieci mnóstwo miejsc, w których będą mogli opublikować swoje artykuły – w Polsce działa już przynajmniej kilkanaście porządnych serwisów dziennikarstwa obywatelskiego. Dla wielu autorów to jednak za mało i po jakimś czasie społecznego pisania postanawiają oni założyć własnego bloga. Rozwiązanie takie, jak wszystko, ma swoje wady i zalety. Co zatem wybrać: dziennikarstwo obywatelskie czy pisanie własnego bloga?
Aby porównanie obu metod zaistnienia w internecie było bardziej przejrzyste, dokonam go na podstawie czterech kryteriów: oglądalności, czasochłonności, kosztów oraz możliwości.
Oglądalność: dziennikarstwo obywatelskie = więcej czytelników?
Jedną z większych zalet dziennikarstwa obywatelskiego jest to, że niekomercyjne publikacje mają szansę dotrzeć do naprawdę dużego grona czytelników. Przykładowo, portal Eioba odwiedza miesięcznie blisko 400 000 internautów. Jeśli zamieścimy tam naprawdę dobry i ciekawy artykuł, może on zostać od razu przeczytany przez tysiące ludzi.
Z blogami jest inaczej. By blog stał się popularny i licznie odwiedzany, potrzeba dużej ilości czasu i nie jednego, ale wielu interesujących artykułów. Dopiero gdy zdobędziemy renomę w blogosferze, możemy liczyć na dużą liczbę stałych czytelników. Znacznie większą niż to, co oferuje umieszczenie artykułu w portalu dziennikarstwa obywatelskiego.
Z drugiej strony, na portalach dziennikarstwa obywatelskiego wiele artykułów przepada pośród setek innych publikacji. Na blogu takiej takiej opcji nie ma, bo stali czytelnicy bloga regularnie odwiedzają go w poszukiwaniu nowości. Poza tym, tempo pojawiania się nowych artykułów regulujemy sami.
Czas: blog wymaga czasu
Pisanie dla serwisów dziennikarstwa obywatelskiego jest proste: piszemy kiedy nam się chce, a na dodaniu artykułu nasza rola się kończy.
Własny blog to natomiast zupełnie inna bajka. Prowadząc bloga trzeba nim zarządzać od A do Z, a więc:
- Regularnie dodawać nowe artykuły
- Dbać o wygląd bloga i stale go ulepszać
- Moderować pojawiające się komentarze i odpowiadać na nie
- Promować bloga w internecie
To wszystko wymaga czasu. Na prowadzenie bloga trzeba poświęcić przynajmniej 1-3 godziny dziennie. Dziennikarstwo obywatelskie nie wymaga z kolei większych nakładów czasu, poza czasem poświęconym na pisanie i publikowanie kolejnych artykułów.
Koszty: blog kosztuje
Dziennikarstwo obywatelskie jest niekomercyjne – sami nic na nim nie zarabiamy, ale nie ponosimy tez żadnych kosztów. A blogi?
Pisanie bloga wiąże się z kosztami. O ile domena to raczej koszt symboliczny, o tyle hosting może już być sporym wydatkiem, jeśli nasz blog będzie często odwiedzany. Zapłacić trzeba też za stworzenie bloga (jeśli nie zrobimy tego sami) oraz kampanię reklamową – chociażby pozycjonowanie. Jeśli planujesz wystartować z własnym blogiem, dobrze żebyś miał trochę gotówki. Na początek powinno wystarczyć kilkaset czy tysiąc złotych.
Możliwości: dziennikarstwo obywatelskie ogranicza
Dziennikarstwo obywatelskie w pewnym stopniu ogranicza nasze możliwości. Napiszesz ciekawy artykuł, przeczyta go 1000 osób, pojawi się kilkanaście komentarzy… Ok, ale co z tego? Pomijając bardzo niewielką szansę na to, że Twoimi tekstami zainteresuje się jakiś portal czy gazeta i zaoferuje kontrakt/zlecenie, dziennikarstwo obywatelskie nie pozwala się rozwijać. Jest to pasja i jak to z pasjami bywa, możesz liczyć wyłącznie na satysfakcję.
Własny blog to natomiast pierwszy krok na zaistnienie w świecie e-biznesu, możliwość rozwinięcia np. w sklep internetowy czy poważny serwis. Na blogu można też zarabiać i to wcale nie małe pieniądze.
Jednak blog?
Odpowiadając na pytanie postawione w tytule, osobiście skłaniałbym się ku blogowi. Zawsze to coś swojego a nie tylko artykuł, z którego korzyści czerpią inni. Oczywiście początki w blogowaniu są trudne, wymagają czasu i pieniędzy, ale… kto nie ryzykuje ten nie ma!