Czego nie lubi nasz kręgosłup?

ból kręgosłupa

Jak dbać o kręgosłup? Mamy dla Ciebie kilka przydatnych informacji.

Nasz kręgosłup najlepiej czuje się, gdy jesteśmy w ruchu i mamy świetny humor. Niekorzystnie wpływa na jego kondycję siedzenie za biurkiem, chodzenie na wysokich obcasach i stres.

Dziś podpowiadamy, co robić, aby zapomnieć o bólu kręgosłupa.

Gdy się schylamy i garbimy

Trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach. Zamiast pochylać się podczas podnoszenia przedmiotów z podłogi, lepiej przykucnąć. W ten sposób ciężar ciała rozkłada się równomiernie wzdłuż ud. W tej pozycji kręgi są mniej narażone na obciążenie.

Bóle kręgosłupa to również częsty problem młodych mam, które dźwigają swoje dzieci, sadzając je sobie na biodrze. By ulżyć plecom, warto wybrać inną metodę. Malec powinien obejmować talię rodzica nogami, a ręce powinien mieć zarzucone na szyję mamy.

Kręgosłup cierpi również wtedy, kiedy się garbimy. Przyczyną takiej wady postawy ciała, może być tryb pracy, czy u kobiet zbyt duży biust w źle dopasowanym staniku. Gdy stale pochylamy głowę, mocno pracuje odcinek szyjny. Przeciążenie może objawiać się bólem głowy czy omdleniem, by rozruszać kręgosłup szyjny, należy robić ćwiczenia rozluźniające, poruszać głową na boki oraz w przód i w tył.

Wysokie obcasy

Kobiety, które uwielbiają chodzić w wysokich butach, mają mocno obciążony odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Jeśli nosimy takie buty od czasu do czasu, nic się nie może stać, a chodzenie w nich na co dzień obciąży kręgi i mięśnie. By ulżyć kręgosłupowi, warto iść do pracy w wygodnych butach, a dopiero w biurze zmienić je na szpilki. Dla komfortu kręgosłupa najwygodniejsze są buty na 5-centymetrowym, szerokim obcasie. Dobrym pomysłem będzie też zmiana szpilek na koturny, które sprawią, że stopa będzie bardziej stabilna.

Dźwiganie ciężarów i schody

Dla każdego kręgosłupa bardzo niekorzystne jest, gdy obciążamy tylko jedną stronę ciała. Wtedy pojawiają się skrzywienia, bóle i kłopoty z dyskami. Zakupy warto pakować do dwóch toreb i nosić je w obu rękach.

Dla kręgosłupa zabójcza może być również kobieca torebka – nie może ważyć więcej niż 5% całego ciała. Gdy jest cięższa i stale nosimy ją na jednym ramieniu, mięśnie przeciwległe unoszą się w kierunku szyi i pojawia się nacisk nerwowy, co powoduje ból.

Jeśli chodzi o schody, to wchodzenie jest jak najbardziej wskazane, natomiast schodzenie już mniej, ponieważ nadmiernie obciąża kręgi w kręgosłupie. Lepiej na dół wybrać się windą, a na górę schodami, ponieważ podczas wspinania się po schodach wzmacniamy odcinek lędźwiowy pleców.

Zła pozycja przy biurku i zbyt miękkie łóżko

Idealne krzesło powinno mieć regulowaną wysokość i podpórki na przedramiona. Warto się na nich wesprzeć, by odciążyć kręgosłup. Wysokość należy ustawić tak, aby podczas siedzenia całe stopy opierały się o podłogę lub podpórkę, a zgięte nogi tworzyły co najmniej kąt prosty. Siedzisko krzesła nie może uciskać ani ud, ani kolan, oparcie zaś powinno przylegać do odcinka lędźwiowego.

Warto również dobrać odpowiedni materac. Nasz kręgosłup nie odpoczywa na miękkim materacu, ale zbyt twardy również nie jest dobrym rozwiązaniem. Przed zakupem łóżka warto wypróbować je w sklepie. Jeśli zmiana pozycji wymaga wysiłku, oznacza to, że materac jest za miękki i się w niego zapadamy. Gdy natomiast podczas leżenia bokiem tworzy się przestrzeń między materacem a naszym bokiem, jest ono zbyt twarde. Najlepiej wybrać materac ze sprężynami kieszeniowymi, które dopasowują się do wypukłości ciała. Dzięki temu kręgosłup jest równomiernie wspierany na każdym odcinku.

Faktem jest, że nie da się całkowicie wyeliminować sytuacji czy momentów, w których kręgosłup będzie cierpiał, ale dbajmy o niego – przyda nam się na kolejne lata.