Samodzielne pozycjonowanie stron: to się opłaca!

Samodzielne pozycjonowanie stron

Samodzielne pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron to coraz popularniejsza usługa. Firmy pozycjonerskie wyrastają jak grzyby po deszczu, zaś przedsiębiorcy bardzo chętnie korzystają z ich oferty. Niby to dobrze, ale… czy nie lepiej byłoby zrobić to wszystko samemu? Odpowiedź jest oczywista: byłoby lepiej. I zdecydowanie taniej!

Co powinieneś wiedzieć o firmach pozycjonerskich?

W Polsce działa dzisiaj kilkaset (a może nawet ponad 1000) firm, które zajmują się pozycjonowaniem stron. Nie wszystkie z nich działają jednak w pełni „etycznie”, czyli w swojej pracy kierują się dobrem klienta (a nie swoim). Naciąć się nie jest więc wcale trudno.

Problem bierze się stąd, że świadomość przeciętnego przedsiębiorcy o pozycjonowaniu jest bardzo niewielka. Owszem, sporo osób wie już czym jest pozycjonowanie, ale nie ma pojęcia jak się to robi, jakie frazy warto wybrać czy jaką technikę zastosować. Co gorsza, wiele firm pozycjonerskich wykorzystuje tą niewiedzę i „wciska” klientom frazy, które łatwo wypozycjonować, a które nie zapewnią nam żadnych korzyści. I każą sobie za nie słono płacić!

Nota bene, płatność za pozycjonowanie odbywa się na zasadzie miesięcznego abonamentu. W ten sposób firma „przywiązuje” do siebie klienta – jeśli ten nie zapłaci, jego strona wypadnie z czołówki wyników wyszukiwania. Można by było tego uniknąć, gdyby zastosować inne techniki pozycjonowania, ale… skąd mielibyśmy o tym wiedzieć?

Pozycjonuj się sam!

O ile zatem nie interesują Cię naprawdę trudne słowa kluczowe, których bez odpowiedniego zaplecza (narzędziowego, czasowego, witrynowego) nie da się „zrobić”, warto pomyśleć czy nie lepiej aby zająć się pozycjonowaniem osobiście. Takie samodzielne pozycjonowanie ma kilka zalet:

  1. Niższe koszty – oszczędności mogą sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych (firmy pozycjonerskie są naprawdę bardzo drogie).
  2. Pełna kontrola efektów – możliwość zmiany słów kluczowych czy „strategii” w dowolnej chwili
  3. Większa stałość wyników – w wielu przypadkach jednorazowe pozycjonowanie wystarczy, by utrzymać stronę w czołówce przez wiele miesięcy/lat.
  4. Nowych fach w ręku, który można wpisać do CV lub wykorzystać np. w e-biznesie

Nauka pozycjonowania

Oczywiście, łatwiej powiedzieć o samodzielnym pozycjonowaniu niż zastosować ten wariant w praktyce. Mam jednak dobrą wiadomość: pozycjonowanie wcale nie jest tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać!

Co więcej, w stopniu podstawowym i na użytek własny, spokojnie może się go nauczyć każdy. Nie potrzebne są tutaj ani wielkie umiejętności informatyczne czy programistyczne ani Bóg wie co innego. Wystarczą dobre chęci, 1-2 godziny wolnego czasu (codziennie) i umiejętność… pisania. Samodzielne pozycjonowanie będzie się bowiem wiązać z pisaniem krótkich teksów, opisów stron czy postów na forach.

Szczegóły zostały opisane w innym artykule – „Na czym polega pozycjonowanie?” – więc nie ma co się powtarzać. Dodam natomiast, że nauka pozycjonowania powinna mieć charakter praktyczny. Czyli: tworzymy stronę, optymalizujemy ją i systematycznie linkujemy. Dokładniejsze wytyczne „co i jak” znajdziesz w internecie – na forach, blogach i darmowych kursach, poświęconych pozycjonowaniu.

Powodzenia i wysokich pozycji!

One Response

  1. Edyta Jachymek INB Marketing