Soki, nektary czy napoje?

sok owocowy

Soki owocowe, nektary i napoje zawierają sporo witamin i innych cennych substancji, które są korzystne dla naszego organizmu. Powinniśmy jednak kupować je z głową, bo nie każdy sok czy nektar jest zdrowy.

Lato to najkorzystniejszy czas dla producentów soków, nektarów i napojów. Gorące temperatury sprawiają, że kupujemy spore zapasy płynów. Jednak co wybrać, aby zadbać o swoje zdrowie? Kolorowe opakowania, finezyjne kształty produktów przyciągają konsumentów, ale czy efektowny wygląd to nie sposób na odwrócenie uwagi? Marketing i odpowiednia reklama sprawiają, że kupujemy napoje, które nie należą do najzdrowszych. Dlatego tak bardzo ważne jest czytanie etykiet.

Wśród płynów dostępnych na rynku wyróżnia się soki, nektary i napoje. Mimo że kartony czy butelki podobnie wyglądają, trzeba zwracać szczególną uwagę na nazwę. Sok, nektar i napój, chociaż mają ze sobą wiele wspólnego, różnią się od siebie zawartością.

Czym się różnią soki, nektary oraz napoje?

Sok

Sok jest produktem składającym się w 100% z owoców lub warzyw. Uzyskuje się go po wyciśnięciu świeżych owoców lub otrzymuje z zagęszczonego soku owocowego. Nie ma w jego składzie aromatów i substancji dodatkowych.

Nektar

Zawartość wsadu owocowego w nektarze wynosi od 25-99%. Oprócz soku, znajduje się w nim także woda, cukier i kwas cytrynowy. Niedozwolone jest dodawanie substancji konserwujących i sztucznych aromatów.

Napój owocowy

Zdecydowanie na ostatnim miejscu znajduje się napój, w którym wsad owocowy stanowi od 20-99%. Ponadto rozcieńcza się go sokiem i wodą. Wśród składników dodaje się także barwniki, aromaty, kwas cytrynowy i substancje konserwujące.

Dlaczego powinniśmy pić soki i nektary?

Poniżej kilka argumentów przemawiających za piciem soków oraz nektarów.

  • Napoje te są bogate w witaminę A, która odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz wygląd skóry.
  • Witamina E odpowiada za pracę serca i przeciwdziała rozwojowi miażdżycy.
  • Wysoka zawartość kwasu foliowego korzystnie wpływa na rozwój kości, wzrost i rozmnażanie.
  • Witamina PP utrzymuje odpowiedni poziom cukru we krwi.

Które soki są najzdrowsze?

Za zdrowsze uważa się soki niepasteryzowane, których termin spożywania jest krótki, ale udział witamin i minerałów o wiele większy niż w przypadku soków poddawanych pasteryzacji.

Jakie soki kupić dzieciom?

Dla dzieci najlepiej wybrać specjalne soki dostosowane do wieku np. dla niemowląt po 6 miesiącu. Są to produkty poddawane atestom, które przygotowuje się pod ścisłą kontrolą.

Na co  uważać przy zakupie soków?

Starajmy się zwracać uwagę, co pisze na opakowaniu. Popularnym chwytem producentów jest umieszczenie na kartonie czy butelce złudnej informacji, np. „100%”. Nie wiemy wówczas, czy mamy do czynienia z napojem, sokiem czy nektarem. Podobnie rzecz ma się z nazwą „Pomarańcza”, „Porzeczka”. Takie niesprecyzowanie sprawia, że konsumenci łatwo nabierają się na wszystkie sztuczki. Warto więc przejrzeć opakowanie i sprawdzić, co to, co chcemy kupić, naprawdę jest warte naszych pieniędzy, a przede wszystkim zdrowia.