Pisanie artykułów: garść porad dla początkujących cz. II

Początki są trudne w każdej dziedzinie. Nie inaczej będzie w przypadku zarobkowego pisania artykułów. O kontrakty jest trudno, praca bywa nużąca, a terminy naglą… Jak sobie z tym wszystkim poradzić? Zapraszamy na kolejną dawkę porad dotyczących pisania artykułów za pieniądze.

W części pierwszej tego artykułu radziłem, by pisać artykuły długie i związane z własnymi zainteresowaniami, by rozsądnie określać ceny stworzonych artykułów, skupiać się na ich jakości oraz by maksymalnie wyczerpywać jeden temat w wielu artykułach. Ale to nie wszystko. Jeżeli chcesz zarabiać pisząc i sprzedając artykuły, musisz też pamiętać o kilku innych, równie istotnych, sprawach.

6) Bądź elastyczny

Dla zleceniodawcy liczy się przede wszystkim cena i jakość artykułów (oraz stosunek cena/jakość), ale nie tylko. Termin wykonania, forma płatności, termin płatności (z góry czy z dołu), dokumenty (umowa/faktura/rachunek) – to wszystko także może mieć znaczenie, czasem większe niż może się nam wydawać. Im bardziej jesteśmy elastyczni, tym większa szansa, że zleceniodawca wybierze naszą ofertę, wróci w przyszłości czy poleci nas znajomym.

7) Pilnuj terminów!

Szczególną uwagę trzeba tutaj zwrócić na terminy, bo z tym wielu copywriterów ma ogromny problem. Niedotrzymanie terminu jest rzeczą niedopuszczalną i może zepsuć ogólne wrażenie o nas, jako o wykonawcach. Bierzmy zatem tyle zleceń, ile jesteśmy w stanie terminowo wykonać, pamiętając o kilku dniach „zapasu” – na wszelki wypadek.

Oczywiście życie jest różne i może zdarzyć się coś, co uniemożliwi wykonanie zlecenia w czasie. Co wtedy? Wtedy:

  • Natychmiast informujemy odbiorcę o tym, że zdarzy się opóźnienie (rzecz jasna przed faktem)
  • Przepraszamy
  • (ewentualnie) Obniżamy cenę

8 ) Darmowa próbka – obowiązkowa

Kolejną rzeczą, ważną z punktu widzenia zleceniodawcy, jest to, by nie kupować kota w worku. O co chodzi? O to, że odbiorca chce zobaczyć próbkę naszych umiejętności przed podjęciem współpracy, co jest jak najbardziej naturalne. Zawsze należy więc zaoferować wykonanie kilku artykułów gratis (1-3 wystarczy, w zależności od wielkości zlecenia) lub chociaż przesłanie fragmentów wcześniejszych tekstów czy odnośników do tych już opublikowanych (jeżeli zlecenie dotyczy długich, wartościowych artykułów). I zaznaczyć, że artykuły będą darmowe, nawet jeśli nie podejmiemy współpracy.

9) Formatowanie mile widziane

Rada przedostatnia dotyczy wyglądu samego artykułu. Artykuł wygląda lepiej i czyta się go lepiej, jeśli jest odpowiednio sformatowany. Stosowanie nagłówków (śródtytułów), wypunktowanych list, wyróżnienia tekstu (pogrubienia, kursywy, podkreślenia) czy cytatów zwiększa wartość artykułu. Podobnie jak zamieszczanie w nim zdjęć, wykresów albo schematów.

10) Zarządzaj czasem pracy

I na koniec: pisanie artykułów to praca nużąca i męcząca, jeśli robić to przez wiele godzin dziennie. Dlatego też osobiście staram się pisać maksimum 2-3 godziny jednorazowo. Potem przerwa i druga sesja np. popołudniu. Skoro mamy tutaj elastyczny czas pracy, warto to wykorzystać!

 

Reply