Pisanie artykułów: ile można zarobić?
Chociaż dziennikarstwo obywatelskie to przede wszystkim pasja, pisanie artykułów coraz częściej jest utożsamiane z dodatkowym, płatnym zajęciem. I rzeczywiście: na redagowaniu artykułów można zarobić. Pytanie tylko gdzie i ile?
We współczesnym świecie istnieje ogromny popyt na informacje. Portale internetowe, serwisy branżowe, witryny dziennikarstwa obywatelskiego, prywatne strony internetowe, blogi, fora – wszędzie tam, codziennie, publikuje się tysiące najróżniejszych artykułów. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze branża SEO, która jest nowym, ogromnym odbiorcą treści (o czym pisałem w poprzednim tekście). Wniosek: ktoś to wszystko musi pisać.
Oczywiście w wielu przypadkach artykuły redagują właściciele witryn (tak dzieje się zazwyczaj w przypadku blogów czy prywatnych stron) lub zatrudnieni w tym celu redaktorzy (portale internetowe, serwisy branżowe). Pisanie dla serwisów dziennikarstwa obywatelskiego jest z kolei z natury nieodpłatne. Gdzie zatem można zarobić? W świecie SEO.
Artykuły pod pozycjonowanie może pisać każdy!
Jak wspomniałem w poprzednim artykule, w SEO wymagania co do jakości tekstów są bardzo niskie. Wystarczy, by treść była unikalna, poprawna językowo i w miarę sensowna. Dzięki tak niskim wymaganiom, pisaniem artykułów pod SEO może zająć się absolutnie każdy (zakładając, że skończył gimnazjum…).
Stawki dla początkujących „copywriterów” (cudzysłów jest tutaj w pełni uzasadniony) nie są co prawda oszałamiające, ale… i tak są wyższe niż praca przy roznoszeniu ulotek, w ogrodnictwie czy sadownictwie. Dodając do tego fakt, że praca odbywa się w domu i o dowolnej porze – pisanie artykułów to idealna praca dodatkowa.
Artykuły: ile można zarobić?
Najniższe stawki, za artykuł o niewielkiej wartości, wynoszą w branży SEO mniej więcej 1 – 1,5 złotych za 1000 znaków. To mało, jednak przy założeniu, że w godzinę napiszemy 8 czy 10 takich tekstów (co jest jak najbardziej realne), wychodzi całkiem niezła stawka godzinowa.
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by oferować swoim klientom bardziej ambitne artykuły. Za dłuższe, bardziej wyczerpujące i ciekawe artykuły, które są dodatkowo ładnie sformatowane (nagłówki, wypunktowania, pogrubienia) można wyciągnąć nawet 10 złotych – za artykuł długości ok. 3000 znaków. Jest jednak jeden warunek: najpierw trzeba sobie wyrobić odpowiednią renomę.
Gdzie znaleźć odbiorców na artykuły?
Oczywiście by zarabiać na artykułach, ktoś musi te artykuł od nas kupić. Odbiorców znajdziemy m.in. na:
- www.textmarket.pl – giełda tekstów
- www.zlecenia.przez.net – portalu dla freelancer’ów
- www.forum.optymalizacja.com – największym forum o pozycjonowaniu w Polsce
Odbiorcy mogą też znaleźć nas sami. Na przykład jeśli spodoba im się nasz artykuł umieszczony w serwisie dziennikarstwa obywatelskiego.