Historia polskiej motoryzacji

Historia polskiej motoryzacji

Historia polskiej motoryzacji

W momencie, kiedy motoryzacja zaczynała się rozwijać, Polska znajdowała się pod zaborami.

„Jaskółka”

Już w 1883 roku Stanisław Barycki pracował nad wehikułem o nazwie „Jaskółka”, który poruszał się na ogromnej obręczy. Wynalazek się nie przyjął, zaś konstruktor stracił cały swój majątek i skończył życie w przytułku dla bezdomnych.

S.K.A.F.

W roku 1918 roku w Warszawie przy ulicy Rakowieckiej ruszyła fabryczka dwuosobowych aut o nazwie S.K.A.F. Te zaledwie 2,2-metrowe pojazdy napędzały silniki motocyklowe o pojemności 500 cm3. Już wtedy wyposażano je w 4-stopniową skrzynię biegów (z wstecznym), a do wehikułu dodawano instrukcję samodzielnej budowy garażu-skrzyni. Jednak pracę nad mikroautem zarzucono z braku pieniędzy.

Sześć lat później, w 1924 roku, pojawiła się efemeryczna konstrukcja inżyniera Karpowskiego – zbudowano jeden egzemplarz.

Ralf-Stetysz

Nie miał też szczęścia Ralf-Stetysz – auto konstrukcji hrabiego Stefana Tyszkiewicza, o mocnym podwoziu i blokowanym mechanizmie różnicowym (przydatnym na grząskich drogach) oraz amerykańskich silnikach.

Ralf-Stetysze były budowane we Francji, ale nigdy nie zdobyły polskiego rynku. Pożar w magazynach w Warszawie strawił większość gotowej już partii samochodów. Projekt – tak jak poprzednie – upadł z powodu braku funduszów.

CWS

Historia polskiej motoryzacjiPierwszym polskim samochodem produkowanym na skalę masową był CWS konstrukcji Czesława Tańskiego, z roku 1925.

Produkowano je w wersjach osobowej (otwartej i zamkniętej) oraz jako kabriolet. Z czasem zbudowano nawet ambulans. Zaprzestano jednak produkcji, kiedy polski rząd podpisał umowę licencyjną z włoskim Fiatem.

Iradam

Do historii początków polskiej motoryzacji przeszedł również prototyp małego samochodu o nazwie Iradam, zaprojektowanego przez Adama Gluck-Głuchowskiego.

Ten dziwaczny pojazd miał 3 miejsca (jedno z przodu i dwa z tyłu), odkrytą kabinę, napędzany był silnikiem jednocylindrowym. Swoją nazwę samochód zawdzięcza miłości konstruktora do żony – Iradam to połączenie imion Irena i Adam. Choć auto było tanie i mogło zmotoryzować kraj, nigdy nie wyszło poza fazę eksperymentów.

Reply