Kim jest Social Media Specialist?
Wraz z rozwojem mediów społecznościowych pojawiły się na rynku pracy nowe zawody. Należą do nich: social media manager, specjalista ds. social media, content manager, social media geek, social media content designer czy community manager.
Okazuje się, że zapotrzebowanie na takich specjalistów jest bardzo duże i wciąż rośnie.
Wszystkie wyżej wymienione zawody dotyczą pracy w jednym obszarze, jednak osoby je piastujące wykonują inne zadania. I tak na przykład content manager angażuje się w tworzenie i moderowanie treści danego serwisu oraz nawiązuje kontakt z jego użytkownikami.
Natomiast social media content designer to osoba, która decyduje o zawartości np. firmowego profilu w serwisach takich jak Facebook, Twitter czy Blip.
W Polsce najbardziej popularny jest Facebook, jednak ciągle rośnie liczba zwolenników „ćwierkania” na mikroblogu, jakim jest Twitter.
Przyczyny popularności zawodów związanych z mediami społecznościowymi
Dlaczego specjaliści od social media są tak pożądani? Wiąże się to z ogromną popularnością mediów społecznościowych. Coraz więcej firm i organizacji zakłada w nich swoje profile. Bowiem są to potężne narzędzia marketingowe i inwestowanie w moderowanie treści swojej strony naprawdę się opłaca.
Co więcej, są one doskonałym miejscem do kreowania opinii i wizerunku. Nie wystarczy jednak mieć uprawnienia administratora strony i wrzucać co jakiś czas informacji czy zorganizować konkursu.Aby te działania odniosły zamierzony skutek, należy opracować strategię komunikacji z potencjalnymi odbiorcami. Określić kierunek i cel swoich działań. Dlatego właśnie coraz częściej do tego celu zatrudnia się specjalistę.
Nie zawsze specjaliści od social media są wykształceni w tym kierunku. W tej branży bowiem przede wszystkim liczy się pomysł, kreatywność i orientacja w środowisku mediów społecznościowych. Co więcej kandydaci na to stanowisku muszą nie tylko znać zasady marketingu internetowego, posiadać umiejętność komunikacji na najwyższym poziomie, ale także muszą posiąść umiejętność dopasowania stylu komunikacji do różnych grup odbiorców. Nie jest to rzeczą prostą, szczególnie jeśli specjalista pracuje w kilku różnych branżach.
Bardzo pożądana bowiem jest znajomość środowiska klientów i umiejętność wczucia się w rolę potencjalnego odbiorcy. Nie jest to praca łatwa, wymaga nie tylko wiedzy na temat zachowań ludzkich w mediach społecznościowych ale także doświadczenia i znajomości trików, które komunikację mogą znacznie ułatwić.
Zarobki social media specialist
Zarobki specjalistów od social media są bardzo zróżnicowane. W zależności od branży klienta, ilości poświęconego czasu dla jego strony, jakości i kompleksowości usług kształtują się w przedziale od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie.
Praca ta jest wyceniana bardzo indywidualnie, wymaga uprzednio orientacji w środowisku potencjalnego klienta i przede wszystkim określenia celów i założeń swoich działań.