Jak postępować z donosicielami w pracy?

Jak postępować z donosicielami w pracy?

Jak postępować z donosicielami w pracy?

Praca niestety wymaga od nas komunikacji z innymi ludźmi, i to komunikacji w stopniu przynajmniej przyzwoitym. To wszystko po to, by móc jak najlepiej wykonywać swoje obowiązki pracownicze.

Jeśli współpracownicy są mili, sympatyczni i dobrze się z nimi pracuje, mają świadomość swoich obowiązków, to bardzo prawdopodobne, że współpraca będzie się układała idealnie. Jednak niestety w każdym gronie pracowniczym znajdzie się czarna owca, która skutecznie potrafi zatruć innym życie, a przynajmniej dzień w pracy uczynić mniej przyjemnym.

Kim jest donosiciel?

Jest to osoba, która niby wykonuje swoją pracę, ale tak naprawdę wciąż jest czujna, obserwuje uważnie Ciebie i innych pracowników, a w razie dostrzeżenia czegoś niepokojącego jest w stanie donieść na was waszemu przełożonemu. Często nielojalność to nie tylko „skarżenie” do szefa. To także niewłaściwe zachowanie względem innych pracowników w waszym gronie. Nielojalny pracownik to więc tak, który udaje, że przyjaźni się ze wszystkimi dookoła, ale tak naprawdę każdemu koledze z pracy ma coś do zarzucenia i robi to, ale oczywiście za plecami.

Jak postępować z taką osobą?

Najprostszy sposób na to, by pozbyć się „wrednej” osoby ze swojego grona jest… unikanie jej. Nie możesz spowodować, by wyrzucono ją z pracy, ani też nie możesz zacząć stosować jej taktyki i obsmarowywać wszystkich za plecami. Najważniejsze to odkryć nielojalność kolegi z pracy, dowieść jej i wiedzieć, z kim ma się do czynienia. To ważne, by nie popełniać błędów takich jak nieostrożne wygadanie się na temat szefa w niepochlebny sposób, danie się przyłapać na robieniu czegoś niestosownego.

Wiedząc, że dana osoba ma skłonności do koloryzowania i robienia afery ze wszystkich negatywnych rzeczy, które robisz, lepiej byłoby, gdybyś miał się na baczności. Nie bój się jednak śmiało wygłaszać swoich opinii, nawet niekoniecznie łechcących ego wszystkich dookoła. Często gdy nielojalny pracownik zobaczy, z jak silną osobą może przyjść mu się zmierzyć, nie zechce podejmować walki. Chodzi o to, że opinie wygłaszane odpowiednim tonem, odpowiednio stanowczo i wręcz butnie, mogą zostać chętnie zaaprobowane przez innych.

Pokazując, że nie boisz się mówić, że „Kaśka ma krzywe nogi”, udowadniasz również, że nic sobie nie robisz z tego, że Kaśka może się o tym dowiedzieć. Mało tego, gdyby się dowiedziała, prawdopodobnie powiedziałbyś jej to samo prosto w twarz. Wówczas intrygi i knucie nie mają sensu, mijają się z celem, a Ty unikasz podstępów nielojalnego pracownika.

Najlepiej nie rozmawiać

Gdy się już wie, z jaką osobą ma się do czynienia, najlepiej w ogóle z nią nie rozmawiać, starać się nawet nie przebywać w jej towarzystwie. Na wszelki wypadek, zwłaszcza gdy jesteś nowy w firmie, lepiej w ogóle nie podejmuj żadnych kontrowersyjnych tematów dotyczących firmy i pracowników. Więcej słuchaj niż mów, a swoje prywatne opinie zachowaj dla siebie. Pamiętaj, że mowa jest srebrem, ale milczenie złotem! Tylko milczenie przy niestosownych rozmowach uchroni Cię przed oskarżeniem, że też brałeś w nich udział.

Reply