Czy praca w call center daje szansę na karierę?

Czy praca w call center daje szansę na karierę?

Czy praca w call center daje szansę na karierę?

Na pewno niejeden raz zdarzyło ci się w ostatnich latach słyszeć o pracy na tzw. „słuchawkach”, czyli w popularnych call center na stanowisku telemarketera. Skąd bierze się popularność tego fachu? Otóż do takiej pracy przyjmuje się praktycznie każdego, bez względu na wiek i doświadczenie zawodowe czy ukończone szkoły.

Jest to praca, do której nie potrzeba wybitnych umiejętności sprzedaży czy znajomości technik manipulacji, wystarczą wyuczone regułki, czyli skrypty z pytaniami i odpowiedziami, jakie ewentualnie może zadać klient, i w jaki sposób można na nie odpowiedzieć. Myliłby się jednak ten, kto twierdzi, że musi to być praca łatwa i jest idealna do zarobienia dużych pieniędzy i kariery – awansuje tam ledwie ułamek z ogółu zatrudnianych ludzi, a większość pracowników pracuje średnio około miesiąca.

Specyfika pracy w call center

Jest to praca, która polega na dzwonieniu do wybranych losowo osób, których tożsamości się nie zna, i oferowaniu im usług swojej firmy. Czasem praca w call center jest nieco inna – gdy polega na odbieraniu połączeń przychodzących, czyli rozwiązywaniu problemów klientów po drugiej stronie linii. Jedna i druga opcja to praca pod presją – osoby, z którymi prowadzi się rozmowę to potencjalni klienci, którzy mogą kupić kolejne usługi.

Dlatego też praca telemarketera polega nie tylko na prowadzeniu miłych konwersacji, a głównie na przekonywaniu klienta, że dany produkt jest mu niezbędny do szczęścia. Często pracownicy doskonale zdają sobie sprawę, że tak naprawdę ich produkt to zwykły bubel lub że u konkurencji można dostać coś podobnego, ale lepszego lub taniej. Jednak za każdą podpisana umowę otrzymuje się prowizję od sprzedaży. To właśnie system prowizyjny jest kluczem do całego sukcesu. Gdy podpisze się jak największą liczbę umów, czyli pozwoli się jak najwięcej zarobić firmie, to otrzymuje się od tej kwoty jakiś procent.

Jak awansować w call center?

Oczywiście będąc pracownikiem call center, można wzbić się na wyżyny, awansować i zacząć zarabiać dużo więcej. Wszystko to wymaga jednak ogromnego wysiłku. Przede wszystkim należy wyrobić sobie charakter mocnego, twardego sprzedawcy określonych dóbr. Nie wolno podchodzić zbyt emocjonalnie do rozmów z klientami – a często potrafią oni doprowadzić do łez.

Należy nauczyć się wszelkich technik sprzedaży, manipulacji i negocjacji, jakie mogą się przydać przy rozmowach z klientami, i starać się je stosować na wszelkich płaszczyznach – nawet w rozmowie ze znajomymi czy rodzicami, gdy chce się ich o czymś przekonać. Szkolenia takie przeprowadzają sami pracodawcy, więc aby umiejętnie sprzedawać, należy z nich korzystać.

Szkolenia pozwalają skuteczniej handlować określonym towarem, jednak nie gwarantują sukcesu. Nawet najlepszy sprzedawca miewa czasem chwile zawahania, popełnia błędy. Gdy jednak osiągnie się wysokie wyniki, zaowocuje to nie tylko lepszym stanem konta. Możemy zostać zauważeni przez osoby „wyższe rangą” w firmie. To znaczy, że być może ktoś zauważy nasze starania i wyniki i zechce mieć nas w kadrze szkoleniowej, byśmy pokazywali innym, jak zarabiać więcej. To praca nieco lżejsza, ambitniejsza i mniej stresująca, bo tym razem to telemarketerzy zarabiają dla Ciebie pieniądze.

Reply