Legalna praca na terenie Unii Europejskiej
Marzysz o wyjeździe za granicę w poszukiwaniu swojej wymarzonej, dobrze płatnej pracy? Przed wyjazdem lepiej sprawdź, gdzie najbezpieczniej jej szukać.
Najprościej jest spytać znajomych, którzy pracują w kraju, do którego my się wybieramy. Warto także przeszukiwać fora internetowe i czytać posty Polaków, którzy powrócili do ojczyzny. Na szczególną uwagę zasługuje przeglądanie Europejskich Publicznych Służb Zatrudnienia Eures, gdzie zgromadzone są wszystkie publiczne służby zatrudnienia.
Przyjrzyj się ofercie
Twoją nieufność powinny wzbudzić oferty pracy, w których obiecywane są wysokie zarobki, bez szczególnego wykształcenia czy umiejętności. Równie podejrzane może być zachowanie osoby, która podaje się za przedstawiciela zagranicznego i spotkanie rekrutacyjne przeprowadza w kawiarni czy restauracji. Takie osoby, jeśli nie posiadają swojego przedstawicielstwa w danym kraju zazwyczaj korzysta z usług agencji.
Zanim podpiszesz umowę, dokładnie sprawdź pracodawcę. Śmiało pytaj, zadawaj jak najwięcej pytań odnośnie twojej nowej pracy. Możesz zapytać, gdzie i pod jakim numerem jest zarejestrowane przedsiębiorstwo.
Jeśli szukasz pracy na własną rękę – pamiętaj o formalnościach, jakie musisz załatwić. Podstawowe przepisy na temat prawa pracy w UE dostępne są na stronie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w zakładce Unia Europejska: www.mpips.gov.pl.
Sprawdź pośrednika
Doradcą w poszukiwaniu pracy może być Agencja Pracy. Przedstawiciel takiej firmy powinien udostępnić wszelkie informacje na temat pracy w wybranym kraju. Dlatego lepiej korzystaj z legalnych pośredników. Mniej ryzykujesz, a skuteczność jest większa niż w przypadku szukania na własną rękę. Bazę takich doradców znajdziesz na stronie internetowej www.twojaeuropa.pl
Weź pod lupę agencję
Zapoznaj się, czy agencja pracy znajdująca się w rejestrze ministerstwa jest wpisana do rejestru zatrudnienia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. I czy posiada specjalny certyfikat. Usługi agencji nie są płatne, pośrednik może żądać jedynie zwrotu kosztów w przypadku, kiedy rzeczywiście je poniósł, np. wydatek na tłumaczenie dokumentów. Jeśli agencja żąda honorarium – unikaj ją szerokim łukiem. To mogą być oszuści!
Jakie dokumenty wziąć ze sobą?
Koniecznie dowód tożsamości, akt urodzenia i akt ślubu. A także świadectwa twoich kwalifikacji. Nie zapomnij o europejskiej karcie ubezpieczenia zdrowotnego EKUZ. Wydaje ją ZUS. Okaże się potrzebna po przyjeździe do kraju lub jeszcze w podróży. Kiedy podejmiesz już zatrudnienie, będziesz objęty/a takim samym ubezpieczeniem, jak pozostali pracownicy.
Pomyśl o tym jeszcze przed wyjazdem
Gdy wszelkie formalności z nową pracą masz już załatwione, zastanów się nad miejscem, gdzie będziesz mieszkać. Zorientuj się w cenach mieszkań. Wykup w Polsce dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne. Mając taki dokument możesz liczyć na odszkodowanie w razie nieszczęśliwego wypadku oraz zwrot kosztów transportu medycznego do kraju. Niekiedy są to bardzo wysokie kwoty, których pracodawca nie pokrywa. Spotkaj się z Polsce ze swoim opiekunem Eures, który poda ci pomocną dłoń w przypadku trudnych sytuacji.