Przewodnik po domenach internetowych
Domena to zagadnienie, z którym musi się zmierzyć każdy właściciel strony internetowej. Dla osób początkujących, tworzących swoje pierwsze witryny w sieci, pojęcie i wybór domeny może sprawić sporo kłopotów. Dlatego też postanowiliśmy nieco rozjaśnić ten temat, gromadząc w jednym artykule najważniejsze wiadomości o domenach internetowych.
Domena i jej końcówka – Twój adres w internecie
Zacznijmy definicji domeny:
Domena – adres internetowy, pod jakim „działa” dana witryna internetowa. Przykładowo, ten serwis działa pod domeną Artykul.com.pl
Domena jest czymś niepowtarzalnym, co identyfikuje każdą stronę www. Jest to odpowiednik adresu z realnego świata. W sieci nie mogą istnieć dwie takie same domeny – każda musi różnić się chociaż jednym znakiem.
Istotną sprawą jest końcówka domeny. Jak wiadomo, jedne strony mają końcówkę .com, inne .pl, a jeszcze inne .net czy .info. Od czego to zależy? Generalnie od woli właściciela, który może zarejestrować dowolną domenę (no, prawie dowolną). Występuje tutaj jednak pewna hierarchia. Wyróżniamy:
- Domeny funkcjonalne tj. .com (domeny komercyjne), .net (branża internetowa), .gov (rządowe), .info (dla stron informacyjnych), .edu (dla stron edukacyjnych) i inne.
- Domeny krajowe tj. .pl (Polska), .de (Niemcy), itd.
- Domeny drugiego poziomu tj. net.pl, info.pl czy com.pl
- Domeny regionalne tj. waw.pl albo poznan.pl
Wybór domeny dla strony internetowej
Jak wspomniałem, wybór domeny internetowej jest indywidualną sprawą każdego właściciela strony internetowej. Nie jest wcale powiedziane, że strona informacyjna musi działać pod domeną .info – równie dobrze może to być domena .net, .pl lub każda inna. Oczywiście, jeśli domena z taką końcówką jest wolna…
W Polsce przyjmuje się, że „najlepszą” domeną jest domena z końcówką .pl lub .com.pl. I rzeczywiście – większość porządnych, polskich witryn wybiera właśnie te końcówki. Powód jest dość prozaiczny: takie domeny po prostu najłatwiej zapamiętać. Tworząc nową stronę równie dobrze możesz jednak wykorzystać inne domeny funkcjonalne (.com, .net, .info), które sprawdzają się równie dobrze, a często są znacznie tańsze.
Ważniejsza od końcówki domeny, może okazać się jej „główna” część. Oto kilka wskazówek, które mogą okazać się przydatne przy wyborze domeny dla Twojej strony www:
- Domena powinna kojarzyć się z treścią Twojej strony. Właśnie dlatego dla strony z artykułami wybrałem domenę Artykul.com.pl.
- Domena powinna „wpadać w ucho”. Chodzi o to, by osoba odwiedzająca stronę zapamiętała jej adres i mogła na nią wrócić, a także by mogła polecić ją znajomym.
- Domena powinna być możliwie krótka i prosta, co również wiąże się z łatwością jej zapamiętania. Cyfry czy myślniki raczej nie są mile widziane. Podobnie jak długie domeny, złożone z wielu wyrazów.
- O ile to możliwe, w adresie domeny mogą znajdować się słowa kluczowe związane z treścią witryny.
Rejestracja domeny: jak zarejestrować własną domenę?
Jak „kupić”, a raczej zarejestrować własną domenę internetową? Robi się to na stronach, które oferują taką usługę. Jest ich mnóstwo: Home.pl, Nazwa.pl, OVH.pl, domeny.pl i wiele innych. Generalnie nie ma różnicy gdzie zarejestrujemy domenę. Poza jedną: ceną!
W tym miejscu ważna uwaga: przy rejestracji domeny NIE korzystajmy z żadnych promocji! Brzmi to dziwnie, ale część firm zastawia na swoich klientów pułapki, oferując domeny za symboliczną złotówkę (lub nawet za darmo). W regulaminach jest jednak zastrzeżenie, że domenę TRZEBA potem przedłużyć, co kosztuje np. 100 czy 150 złotych. A więc jeszcze raz: NIE rejestrujmy domen w promocjach typu „domena za darmo” itd.
Gdzie zatem zarejestrować domenę? Ja korzystam z usług firmy OVH.pl i jestem zadowolony – ceny są całkiem przyzwoite. Przykładowo, rejestracja domeny .pl kosztuje w OVH 12zł brutto (za pierwszy rok) i potem 50zł brutto za każdy kolejny. Domena .com.pl to odpowiednio 8 i 43 złote, zaś .com, .net czy .eu – 30 i 35 złotych. Przy okazji jeszcze jedna uwaga: domeny rejestruje się zasadniczo na 1 rok.
Darmowe domeny – zły pomysł!
Kończąc dopowiem jeszcze, że korzystanie z darmowych domen, subdomen czy też domen regionalnych (dla „normalnych”, ogólnopolskich stron) jest złym pomysłem. Domena internetowa to tak naprawdę nazwa Twojej strony w sieci. Warto wydać więc na nią te 50 złotych rocznie…