Reklama dla małych firm: reklama drukowana i gadżety reklamowe
Reklama dźwignią handlu! To powiedzenie zna pewnie każdy przedsiębiorca. Bez odpowiedniej promocji, żaden, nawet najlepszy biznes nie ma dziś szans powodzenia. Co jednak zrobić, jeżeli nasz budżet marketingowy jest mocno ograniczony, bo – na przykład – jesteśmy małą firmą zatrudniającą kilka osób? W takim wypadku warto zdecydować się na reklamę drukowaną!
Reklamować powinna się każda firma i wielkość nie ma tutaj znaczenia. Nawet małe czy mikro przedsiębiorstwa mogą przeprowadzić całkiem skuteczną kampanię reklamową, której koszt nie przekroczy 2 – 3 tysięcy złotych. Trzeba tylko wiedzieć jak to zrobić.
Reklama drukowana, czyli ulotki, foldery, wizytówki…
Idealną formą promocji dla małych przedsiębiorstw jest reklama drukowana. Jest to jedna z najstarszych form reklamy, która pojawiła się na długo przez spotami telewizyjnymi czy reklamą internetową. Do tej „grupy reklamowej” zaliczamy między innymi:
- Wizytówki
- Papier i koperty firmowe
- Ulotki
- Plakaty
- Katalogi, foldery i broszury reklamowe
Największą zaletą reklamy drukowanej jest bez wątpienia niska cena, dzięki czemu skorzystać z niej może w zasadzie każda firma. Jednostkowy koszt wizytówki czy ulotki to kilkanaście – kilkadziesiąt groszy. Wydrukowanie tysiąca takich wizytówek (ulotek) kosztuje zatem niecały 1000 złotych, zaś pozwala dotrzeć do kilku tysięcy potencjalnych klientów.
Reklamę drukowaną można wykorzystać dwojako: do pozyskiwania nowych klientów oraz „podtrzymywania” więzi z tymi, którzy już dokonali u nas zakupu. W pierwszym przypadku świetnie sprawdzają się ulotki i plakaty. W drugim – katalogi, foldery czy wizytówki.
Gadżety reklamowe z nadrukiem
Do grupy reklamy drukowanej zalicza się też niekiedy gadżety reklamowe z nadrukiem (np. logo + nazwa firmy), a więc zapalniczki, długopisy, breloki i całą masę innych gadżetów. Reklama gadżetowa – podobnie jak inne formy reklamy drukowanej – również jest jedną z tańszych form reklamy. Wystarczy powiedzieć, że najtańsze długopisy czy zapalniczki z nadrukiem to koszt rzędu 50 groszy/sztuka.
Gadżety reklamowe mają jeszcze jedną zaletę. Jest nią tzw. „efekt wzajemności„. Chodzi o to, że klient, który otrzyma od nas (jako firmy) gadżet reklamowy za darmo, będzie czuł „potrzebę” odwdzięczenia się. W jaki sposób? Ano dokonując zakupu naszych produktów. Efekt wzajemności (czy też, jak kto woli, „reguła wzajemności”) został potwierdzony w wielu różnych działaniach.
To, że nasza firma jest mała i nie stać nas na reklamę w telewizji czy internecie, nie oznacza wcale, że w ogóle mamy nie promować naszej działalności. Wybierzmy po prostu taką formę reklamy, na którą nas stać – gadżety reklamowe lub reklamę drukowaną!
Na pewno tego typu reklama jest niezwykle istotnym elementem promocji działalności. Jednakże tak na dobrą sprawę, jeżeli nie zainwestujemy w promocję w sieci, nawet najciekawsze gadżety reklamowe nie wiele zdziałają. Sama prowadzę od kilku lat własną firmę i zanim nie zdecydowałam się na pozycjonowanie, osób wchodzących na moją stronę było bardzo mało, a co za tym idzie klientów nie przebywało. Od 3 miesięcy współpracuję w tym zakresie. Zaczęłam od bezpłatnej wyceny wraz z możliwością wyceny fraz. Następnie nieco pozmieniałam wpisy na stronce i po przeprowadzeniu pozycjonowania jestem w pierwszej 10 w wynikach wyszukiwania. Jest to spore ułatwienie dla mnie, ponieważ klienci szybciej docierają na moją stronę. W firmą seo-www.pl rozliczam się dopiero, kiedy trafiam do top 10, więc uważam, że taki model płatności za efekt jest najlepszym z możliwych. Dodatkowo korzystam na bieżąco z audytu SEO, jak również otrzymuję raporty z działań wynajętej firmy wraz z wyliczeniem kosztów. Rozliczamy się na podstawie faktury VAT za usługę, więc sporą część należności za pozycjonowanie mogę wrzucić sobie w koszty:)