Wpływ ryb na zdrowie

Ryby na zdrowie

Wpływ ryb na zdrowie

Jak mówi stare porzekadło, dzieci i ryby głosu nie mają. Jednak biorąc pod uwagę dobroczynny wpływ ryb na nasze zdrowie, czy aby rzeczywiście tak jest?

Ryby to źródło kwasów Omega 3

Ryby stanowią bogate źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3, kwasów EPA oraz DHA. Tym samym chronią organizm ludzki przed miażdżycą, obniżają ciśnienie oraz ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory, regulują poziom cholesterolu, wpływają na prawidłowy rozwój i czynności układu nerwowego i odpornościowego. Pozytywnie wpływają na włosy, skórę i paznokcie, a także wzmagają produkcję hormonów szczęścia.

W rybim tłuszczu znajduje się wiele witamin, m.in. witamina A – która wpływa na właściwą mineralizację kości, A – która odpowiada za prawidłowe widzenie. Można by tak długo wymieniać, jednak chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że jedzenie ryb wychodzi na zdrowie!

Jednak ryba rybie nie równa. Lepiej wybierać morskie niż słodkowodne, które bardziej obfitują w dobroczynny, zdrowy tłuszcz. Ponadto, stanowią źródło jodu i selenu, który opóźnia starzenie się skóry.

Ryby na diecie

Jeśli jesteś  na diecie wybieraj spośród takich gatunków, jak dorsz, tuńczyk, sola czy pstrąg. Niewielka jest kaloryczność w tych rybkach , więc z powodzeniem mogą być spożywane przez osoby chore na zapalenie trzustki, wątroby czy pęcherzyka żółciowego. W dorszu znajduje się dużo witaminy B12, tuńczyk z kolei obfituje w witaminę PP, która wykazuje doskonałe właściwości w problemach skórnych. Osoby z osteoporozą powinny sięgać po solę, gdyż charakteryzuje się wysoką zawartością witaminy D3, zaś pstrąg zawiera najwięcej kwasów omega 3 ze wszystkich ryb słodkowodnych.

Zdrowe tłuszczeBogactwo dobrych dla zdrowia tłuszczy

Jednak ryby tłuste powinny być wybierane jak najczęściej. To właśnie w nich tkwią najwyższe bogactwa dobrych dla zdrowia tłuszczy. Łosoś jest najlepszym źródłem wielonienasyconych kwasów omega 3 z wszystkich ryb. Zawiera dużo witamin A, D i E oraz jodu i selenu. Jego wszechstronne zastosowanie sprawia, że ma tak wielu zwolenników.  Szprotki jedzone wraz z ośćmi obfitują w wapń, którego przyswajalność przez organizm jest podwyższona z uwagi na zawartość witaminy D. Z kolei śledzie to prawdziwa bomba witamin! W ich mięsie znajduje się oprócz kwasów tłuszczowych omega także witamina E, D, B2, B6, jak również selen i żelazo. Innym gatunkiem morskiej ryby równie cennej dla naszego zdrowia jest makrela. Jest w niej dużo witaminy A, która szczególnie jest potrzebna dla skóry oraz żelazo potrzebne do produkcji hemoglobiny.

Jak zatem widać, ryby nie pozostają obojętne dla naszego organizmu. Są źródłem zdrowia i młodości, dlatego sięgajmy po nie znacznie częściej niż robimy to obecnie.