Kąpiele ziołowe

kąpiel ziołowa

Kąpiele ziołowe

Jeśli ogarnia cię wiosenne zmęczenie i nieszczególnie się czujesz, sięgnij po wspaniałe i zupełnie naturalne lekarstwo – wykąp się w ziołach. Możesz sporządzić sobie kąpiel np. podatkiem odwaru z kwiatu czarnego bzu (ok. 250 g ususzonych kwiatów zalać litrem wody, gotować pod przykryciem na małym ogniu 2 minuty i odcedzony odwar wlać do wanny z wodą) lub dziesięciu kropli wyciągu z mięty pieprzowej, które bez wątpienia poprawią Ci humor i sprawią, że poczujesz napływ sił. Aby kąpiel była bardziej wonna, można do niej dodać, oprócz kropli miętowych, dwie łyżeczki startej skórki cytrynowej. Krople można zastąpić naparem z pięciu ekspresowych torebek mięty.

Kilka pomysłów na inne ziołowe kąpiele przedstawiamy poniżej. Zapraszamy do lektury!

Osoby nerwowe i zmęczone powinny zdecydować się na kąpiele w naparze z lawendy lub rumianku, korzystnie wpływające na skórę wysuszoną i podrażnioną. Przy bezsenności, artretyzmie, sztywnieniu stawów ulgę przynosi kąpiel z dodatkiem ekstraktu z igliwia sosny. Działa ona też pobudzająco, likwiduje zmęczenie, a w dodatku oczyszcza drogi oddechowe dzięki naturalnej inhalacji i mikroklimatowi, jaki wytwarza się w przesyconym „leśną parą” powietrzu nad wanną. Jako środek nasenny można potraktować też kąpiel rumiankowo-mandarynkową (po cztery torebki herbaty rumiankowej i mandarynkowej zalać wrzątkiem i wlać napar do wanny wypełnionej wodą).

Działanie regenerujące mają też kąpiele owocowe. Korzystny wpływ na skórę, zwłaszcza skłonną do przetłuszczania, ma np. kąpiel cytrynowa lub pomarańczowa. Cytrynową sporządza się, wlewając do wanny wyciąg z cytryny (pokrojoną w plasterki cytrynę ułożyć w płaskim naczyniu, zalać ciepłą wodą i pozostawić na dwie, trzy godziny). Aby przygotować kąpiel pomarańczową, należy wcześniej ususzyć skórkę z dwóch starannie umytych pomarańcz, rozkruszyć ją na proszek i zalać 2 łyżkami oliwy z oliwek. Tę oliwkę wlać do wanny z gorącą wodą. Pachnąca pomarańczą kąpiel odświeża skórę, poprawia samopoczucie i odmładza.

Do kąpieli można też dodać soli iwonickiej lub kuchennej (na wannę wody 0,25 kg soli). Kąpiel z solą stosowana jest jako środek usuwający zmęczenie oraz uspokajający i ułatwiający zaśnięcie. Z kolei kąpiel z dodatkiem rozgotowanych płatków owsianych znakomicie nawilża skórę i łagodzi podrażnienia.

Temperatura wody nie powinna przekraczać 39°C, a czas kąpieli — 20 minut (dłuższa kąpiel może zbytnio wysuszyć skórę). Jeśli woda w tym czasie ostygnie, trzeba dolać trochę gorącej.

Zamiast ziół, których przygotowanie może być dla niektórych kłopotliwe, można stosować ich wyciągi dostępne w aptekach lub sklepach drogeryjnych, np. azulan zamiast rumianku, spirytus lawendowy zamiast ziela itp. Wygodne w użyciu są też olejki eteryczne, np. sosny, róży, eukaliptusa. Olejek przed dodaniem do wody należy jednak rozpuścić w niewielkiej ilości spirytusu.