Prawa konsumenta

konsument

Prawa konsumenta

Każdy z nas jest konsumentem, czy to dosłownie, czy jako członek życia gospodarczego. Kupujemy, wymieniamy, bierzemy na kredyt, a nie zawsze wiemy, jakie są nasze prawa i czego możemy się domagać w przypadku niewłaściwej sprzedaży czy wymiany wadliwego towaru.

Dziś kilka cennych porad jak nie dać się wykorzystać i walczyć o swoje konsumenckie prawa. Zapraszam do lektury!

Przepisy dla konsumenta

Prawo konsumenckie to zbiór ustaw, z których może korzystać każdy, kto nabywa daną rzecz lub usługę, czyli jest konsumentem. Chodzi tu głównie o wymianę lub oddanie towaru, który ma widoczną wadę, lub jego stan rzeczywisty odbiega od zapewnienia sprzedawcy czy producenta.

Każdy z nas powinien pamiętać, że jako kupujący mamy prawo do reklamacji. Często jest tak, że to dana firma, marka ustanawia punkty reklamacji, ale jeśli zostanie naruszony którykolwiek przepis regulujący prawo konsumenta, śmiało możemy zgłosić się do Rzecznika Praw Konsumenta, aby ten pomógł nam odzyskać pieniądze lub wymienić dany towar.

Prawa klienta w sklepie

Nikomu z nas nie przyszłoby do głowy, że w sklepie można się targować, i to nie tylko w takim małym, ale również i dużym. Prawo do rabatu przysługuje jednak wszystkim klientom, stąd możemy się o niego ubiegać w każdego rodzaju sklepie, trzeba tylko wiedzieć, na jaki przepis się powołać.

Według art. 2 o cenach, ustalają je podmioty, które będą sprzedawać daną rzecz, więc nikt nie zabroni nam poproszenia o zniżkę.

Powszechnie wiadome jest, że nie zwrócimy rzeczy, jeśli nie mamy paragonu. Jest to błędne założenie, ponieważ prawo konsumenta mówi o tym, że towar możemy zwrócić także wówczas, jeśli posiadamy inny dowód potwierdzający sprzedaż. Może to być np.: wyciąg z konta bankowego lub nawet zeznanie świadka, który był podczas naszych zakupów w sklepie. Możemy się bronić, jeśli sprzedawca nie będzie chciał przyjąć danej rzeczy, bo nie mamy paragonu, gdyż jest to nasze prawo.

Uwaga również na nieuczciwych sprzedawców. Jeśli ktoś reklamował produkt z gratisem, za który przy kasie niestety trzeba było zapłacić, to możemy powołać się na ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowych. W tym układzie to sprzedawca będzie musiał dowieść, ze jest niewinny, a nie my.

Każdy konsument ma swoje prawa, dobrze jest je znać i w razie problemu potrafić z nich skorzystać.

Reply