Sport latem

sport latem

Warto zdecydować się na aktywność fizyczną latem – to świetny sposób na zachowanie zdrowia, kondycji, a także poprawę samopoczucia.

Letnie wieczory to idealny czas na poprawę kondycji i pozbycie się zbędnych  kilogramów. Kiedy  upały przestają dawać się we znaki, warto wybrać się z kimś bliskim na półgodzinny jogging.

Trzeba jednak przestrzegać kilku ważnych  zasad. Jeżeli chcemy zrzucić nadmiar masy ciała, należy pamiętać o systematyczności. Intensywne bieganie co jakiś czas nie przyniesie żadnych  rezultatów. Ważne, aby ustalić pewien rytm. Warto na przykład wybrać 3 dni w tygodniu i  poświęcić je na jogging. Najlepiej, aby były to odcinki 3-4 kilometrowe znajdujące się w bezpiecznym miejscu, np. w parkach. Odradza się bieganie po chodnikach ze względu na twarde podłoże, które może być niedogodne dla naszego kręgosłupa i stóp. Przygotowując się do joggingu, dobrze jest zrobić krótką rozgrzewkę. Rozciągnięcie ciała pozwoli nam sprawniej przebyć zaplanowaną trasę.

Nordic walking – sport dla każdego

Tym, którzy nie mogą lub nie lubią biegać, poleca się spacery. Ułatwić zadanie może coraz bardziej popularny nordic walking, czyli wędrówki nordyckie. W marszu norweskim wykorzystuje się wykonane ze sztucznego tworzywa specjalne kijki. Mimo że wyglądają niepozornie, odpowiednio wykorzystane mogą poprawić nie tylko naszą kondycję zdrowotną, ale również postawę!

W budowie kijków ważną rolę odgrywają rękawice i rękojeść, które należy starannie dopasować do ręki. Zakończenie kijów uzależnione jest od podłoża. Jeżeli trasa, którą chcemy przemierzyć będzie miała trudne, kamieniste podłoże, warto założyć końcówkę metalową. Jeżeli zaś planujemy łagodniejszy spacer, wystarczy plastikowa stopka.

Korzyści wynikające z uprawiania marszu nordyckiego

Nie sposób nie wspomnieć o korzyściach, jakie wynikają z nordic walking. Są to:

  • poprawa sprawności fizycznej,
  • regulacja poziomu cholesterolu we krwi,
  • niwelowanie wad postawy,
  • odprężenie, redukcja poziomu tkanki tłuszczowej,
  • poprawa wydolności krążeniowej,
  • relaks i lepsze samopoczucie.

Warto dodać, że każda osoba, niezależnie od wieku, może jako formę sportu wybrać wędrówki nordyckie. Nie istnieją żadne przeciwwskazania, na które należałoby uważać. Również osoby starsze powinny poważnie pomyśleć o nordic walking. Wiek nie jest przeszkodą w tego typu sporcie.

Aby trening był efektywny, należy zadbać o odpowiedni strój i obuwie. Ubranie powinno być luźne, nie krępujące ruchów, a buty usztywniające stopę i kostkę (najlepiej o grubszej podeszwie). W chłodniejsze wieczory dobrze jest zabrać ze sobą ciepłą bluzę.

Inne formy rekreacji latem

Lato, chociaż z definicji służyć ma wypoczynkowi, nie powinno nas rozleniwiać. O zdrowie powinno dbać się cały rok, ale nie wszyscy mają czas, aby systematycznie uczęszczać na siłownie, fitness czy basen. Wiąże się to również z dodatkowymi kosztami, na które nie każdy może sobie pozwolić.

W takiej sytuacji dobrze jest wybrać inne formy rekreacji np. rower. Systematyczna jazda na rowerze doskonale wpływa na przemianę materii, poprawia krążenie i wzmacnia mięśnie. Jeżeli zaś pogoda nie sprzyja, warto zdecydować się na domową aktywność, np. mogą być to ćwiczenia rozciągające przy ulubionej muzyce. Dbałość o ciało wiąże się nie tylko z poprawą jego zewnętrznych kształtów, ale wpływa także na nasze samopoczucie i pozwala na lepszą akceptację siebie.