Co warto wiedzieć o skutecznej reklamie?
Reklama jest przystosowana do pewnego typu odbiorców i pod ich gusta ma trafić. Powinni to brać pod uwagę wszyscy twórcy reklam.
Zamiast inwestować w tradycyjną, prostą ulotkę i liczyć na łut szczęścia, najlepiej dokładnie przemyśleć koncepcję dobrej, skutecznej reklamy i „zaatakować” nią wybrana grupę odbiorców, tak, by dała pozytywny oddźwięk.
Czym jest odpowiednia reklama?
Właściwa reklama to taka, która trafia do określonej grupy odbiorców. Ciężko wymagać od niej, by trafiała do każdego i na każdego oddziaływała tak samo. Dlatego dobra reklama to taka, która zaangażuje zmysł smaku u osób, do których jest kierowana reklama żywności, a zmysł estetyki u osób, które cenią sobie wygodę i komfort najnowszego modelu samochodu. W przypadku, gdy reklamuje się produkt niezwykle smaczny, wykwintny, ale niestety – drogi, należy się odwołać do wybranej grupy odbiorców. Będą to klienci bogaci, dla których bardziej liczy się smak, łatwość przygotowania i ładne opakowanie niż stosowna cena. Takiemu klientowi należy podsunąć reklamę barwną, pobudzającą zmysły. Gdy reklamuje się produkty w sieci tanich dyskontów, wówczas liczy się tylko stosunek ilości do ceny. Dobrze, gdyby produkt w reklamie był przedstawiony elegancko i wykwintnie, ale i tak jest skierowany do uboższej grupy widzów i ma przede wszystkim wywoływać reakcję: uwaga, tanio!
Jak wybrać właściwą formę reklamy?
Nie każdego stać na to, by promować się dzięki reklamie telewizyjnej. Jednak sposobów na reklamę jest mnóstwo i tak naprawdę każdy chwyt jest dozwolony. Przede wszystkim określone produkty reklamuje się w określony sposób.
Nietrafionym pomysłem jest rozdawanie ulotek, nawet najpiękniejszych, z reklamą sklepu odzieżowego. Reklamuje się go bowiem nieco inaczej. Z kolei doskonałym pomysłem jest na przykład wytworzenie specjalnych, ilustrowanych folderów reklamowych z próbkami produktów dla producentów firan, zasłon, tkanin, tapet, peruk, paneli podłogowych, papieru ozdobnego i tym podobnych. O ile tylko ma się możliwość pokazania klientowi swoich produktów, by mógł je obejrzeć, dotknąć ich czy powąchać, należy to robić. Wówczas wydaje się nieco mniej takich katalogów, nie rozdaje ich na ulicach jak ulotki. Trafia się dzięki nim do wybranych sklepów, lokali usługowych. Dlaczego akurat takie foldery? Bo nawet osoba niezainteresowana produktem przejrzy taki katalog czy folder, a w odpowiednim momencie, gdy będzie potrzebowała czegoś z danej oferty, wróci do niego, bo innych firm nie będzie znała.
Jak wybrać odpowiednią grupę odbiorców reklamy?
Reklamy tworzy się w określonym celu – by ktoś je zauważył, a później zainwestował w reklamowaną usługę lub towar. Dlatego należy się zastanowić, czy reklama jest dla każdego – jeśli nie, to dla jakich wybranych grup: młodszych, starszych, bogatszych, biedniejszych, studentów, czy pracujących. Każda grupa społeczna kieruje się określonymi zasadami i reaguje na określone bodźce. I to właśnie o ich preferencje trzeba zabiegać odpowiednimi bodźcami.
Pamiętaj, że chyba nie ma takiego produktu, na który chęć mieliby absolutnie wszyscy, dlatego nie bądź pazerny i swą reklamę kieruj tylko do wybranych osób – opłaci się.