Lody i sorbety

lody

Lody i sorbety

Są orzeźwiające, dodają nam energii, hamują apetyt i pragnienie, dlatego uwielbiamy je zajadać, szczególnie latem, gdy jest bardzo ciepło. Lody i sorbety to jedne z ulubionych letnich deserów. Zanim je kupisz lub samodzielnie przygotujesz w domu, zobacz, jakie plusy i minusy mają te smakołyki i które będą dla ciebie lepsze.

 

LODY

+ Są odżywcze

Sto gram lodów śmietankowych zaspokaja w 20 % zapotrzebowanie na wapń. Jest to pierwiastek szczególnie cenny dla kobiet, ponieważ chroni przed osteoporozą. Jedząc lody, dostarczasz sobie również witamin z grupy B oraz witaminę A, D i E, które są rozpuszczalne w tłuszczu z mleka i w jego towarzystwie lepiej mogą być przyswajane przez organizm.

+ Zastępują prozac

Lody z czekoladą, kakao albo orzechami są naturalnymi antydepresantami. Znajdujący się w nich magnez i kwasy tłuszczowe omega-3 łagodzą stres, natomiast cukier pozwala szybko odzyskać energię.

lody+ Pomagają dzieciom rosnąć

Głównym składnikiem lodów jest mleko, które zawiera wapń. Aby nie zabrakło go w diecie Twojego dziecka, możesz mu ulegać, gdy prosi Cię o kolejną kulkę, zwłaszcza jeśli nie lubi mleka w naturalnej postaci. Dzięki temu zadbasz o jego zęby i kości.

– Są kaloryczne

Tradycyjne z jaj, śmietany i cukru są niestety bardzo kaloryczne. Dwie kulki mają od 150 do 200 kcal, czyli tyle co dietetyczny obiad.

– Zawierają niezdrowe dodatki

Do lodów produkowanych przemysłowo dodawane są emulgatory, stabilizatory, różne barwniki i aromaty. Może to powodować reakcje alergiczne.

Tak więc lody to idealny przekąska, gdy potrzebujesz zastrzyku energii lub w Twojej diecie brakuje wapnia. Jednak zamiast deseru skąpanego w polewach wybierz raczej dwie kulki w waflu. Z lodów powinni zrezygnować alergicy, dzieci ze skazą białkową oraz osoby z nadwagą.

 

[tube]http://www.youtube.com/watch?v=smOpO8XrJ3I[/tube]

 

SORBETY

+ Mają mało kalorii

Sorbety to świetny wybór dla tych, którzy chcą chłodzić się bez ryzyka przytycia. Mają one dużo mniej kalorii niż tradycyjne lody, bo nie zawierają tłustego mleka czy śmietany. Jedna gałka to tylko 60 kalorii.

+ Są bogate w witaminy

Jeśli jesz niewielką ilość owoców, sorbety będą dla ciebie idealne. Przygotowywane z soków, koncentratów i puree owocowego dostarczą Twojemu organizmowi niezbędnych witamin, zwłaszcza C i kwasu foliowego.

lody+ Mogą je jeść alergicy

Jeśli lubisz zimne desery, ale źle tolerujesz laktozę, wybierz sorbety, bo nie zawierają mleka. Unikniesz w ten sposób nieprzyjemnych dolegliwości: nudności czy biegunki.

– Nie zaspokajają głodu

Lodowy sorbet nie syci i po jego zjedzeniu szybko robisz się na nowo głodna. To dlatego w restauracjach podaje się je między posiłkami, aby oczyścić kubki smakowe i zwiększyć apetyt na kolejne potrawy.

– Nie mają wapnia

Chociaż zastąpienie mleka wodą w sorbetach zmniejsza ilość kalorii, to jednak konsekwencją jest brak wapnia potrzebnego naszym kościom i zębom. Sorbety nie mogą być też źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, których jest z kolei jest sporo w lodach.

A więc sorbety lepiej chłodzą niż tradycyjne lody, gdyż wymagają niższej temperatury zamrażania. Są także mniej kaloryczne, ponieważ nie mają tłuszczu. Ich smak też jest lepszy, gdyż smakują jak prawdziwe owoce. Przygotowane w domu są prawdziwą bombą witaminową.

 

[tube]http://www.youtube.com/watch?v=TnlmqTNZ2q0[/tube]