Jak dobrać rower?

rower

Jak dobrać rower?

Ostatnimi czasy rower staje się coraz bardziej powszechnym środkiem transportu. Wsiadamy na niego jadąc rano do pracy, jak również wtedy, kiedy wybieramy się na przejażdżkę po okolicy w celach rekreacyjnych.

To doskonały środek transportu na co dzień i od święta, o ile oczywiście wiemy, jak wybrać odpowiedni rower do własnych potrzeb. Taki rower powinien być dostosowany do nas samych i do naszych potrzeb, aby jazda na nim nie była udręką lecz przyjemnością.

Wybór modelu roweru

Rowery dla amatorów

Jeśli jeździsz na rowerze jedynie od czasu do czasu i nie pokonujesz jednorazowo dystansów większych, jak 15 kilometrów, nie wymagasz zaawansowanych funkcji, nie chcesz się męczyć podczas jazdy, ponieważ traktujesz ją jako przyjemność, powinieneś wybrać:

  • ATB – nie posiadają amortyzacji, są nieskomplikowane w obsłudze, napęd na maksymalnie 21 przełożeń, uniwersalne, doskonałe na jazdę do pracy czy szkoły, a także rekreacyjne przejażdżki po okolicy, są wygodne i poręczne.
  • Trekking – doskonałe do wypadów turystycznych po okolicy, posiadają duże koła z wąskimi oponami, można je łatwo rozpędzić nie męcząc się przy tym zbytnio, są wygodne podczas użytkowania.

Rowery dla pasjonatów

Jeśli jeździsz na rowerze kilka razy w tygodniu, jednorazowo pokonujesz dystans do 30 kilometrów, jeździsz na rowerze w celach rekreacyjnych, potrzebujesz uniwersalnego sprzętu doskonale sprawdzającego się w różnych warunkach i na różnych podłożach (las, góry, droga asfaltowa), jazda na rowerze to nie tylko przyjemność, ale również wysiłek fizyczny/trening kondycyjny, powinieneś wybrać:

  • Trekking – klasa Cross: doskonała opcja na różne wypady turystyczne, posiadają duże koła z wąskimi oponami, posiadają sportowe zacięcie i takową sylwetkę, brak błotników i bagażnika, pozwalają się spocić podczas pedałowania.
  • MTB – nie posiadają amortyzacji tylnego koła, generalnie przeznaczone na wyścigi rowerowe, posiadają maksymalnie 27 przełożeń, niezbyt wygodny w codziennym użytkowaniu, polecane typowo do górskiej turystyki.
  • Enduro – najlepsza opcja na długie dystanse i trudne warunki jazdy, posiadają tarczowe hamulce oraz amortyzację przedniego i tylnego koła.

Rowery dla specjalistów/wyczynowców

Jeśli jeździsz na rowerze każdego dnia, jednorazowo pokonujesz dystans co najmniej 30 kilometrów, potrzebujesz efektywnego sprzętu, poszukujesz lekkiego roweru i godzisz się na delikatną konstrukcję lub oczekujesz wytrzymałości i trwałości bez względu na ciężar, chcesz brać udział w zawodach rowerowych, jesteś w stanie zapłacić za rower każde pieniądze, jazda na rowerze to dla Ciebie doskonały trening, powinieneś wybrać:

  • Szosówki – wąskie opony, kierownica wymuszająca na rowerzyście pochyloną, aerodynamiczną pozycję podczas jazdy, lekka konstrukcja, mała masa, niewielkie opory podczas jazdy, przeznaczone do jazdy po utwardzonych nawierzchniach.
  • MTB – specjalna geometria ramy, 27 przełożeń, przeważnie bez amortyzacji tylnego koła, typowo polecany do turystyki górskiej, mało wygodny na co dzień.
  • Enduro – polecany na długie dystanse w trudnych warunkach, amortyzacja na obydwa koła i hamulce tarczowe.
  • Downhill – rowery przeznaczone typowo na zawody, doskonale sprawują się na stromych, niebezpiecznych i trudnych zjazdach, brak możliwości podjeżdżania.
  • Freeride – typowe rowery zjazdowe, wyposażone są w przełożenia umożliwiające podjeżdżanie, doskonałe właściwości trakcyjne na zjazdach.
  • DJ – rowery przeznaczone wyłącznie na specjalnie konstruowane tory wyścigowe, doskonałe do skakania, akrobacji nad barierkami, murkami czy schodkami, posiadają niezwykle mocną konstrukcję, nie posiadają przedniej przerzutki, ani amortyzacji tylnego koła.
  • BMX – mają mocną i trwałą konstrukcję, nie posiadają przerzutek, niewielkie koła, polecane do jazdy jedynie na specjalnie budowane tory wyczynowe, doskonałe do skakania i akrobacji ponad murkami, schodkami czy barierkami.

Tak przedstawiają się poszczególne modele, a zatem dopasowując swoje umiejętności i przeznaczenie naszego roweru, będziemy wiedzieć, jaki sprzęt powinniśmy wybrać. Jednakże wybór modelu roweru to nie wszystko. Teraz powinniśmy wiedzieć, jak dobrać rozmiar ramy, bowiem to w głównej mierze będzie miało wpływ na komfort naszego podróżowania.

Wielkość ramy roweru

Wbrew pozorom dobór odpowiedniej ramy roweru wcale nie jest taki prosty. Warto zatem poświęcić nieco więcej czasu, aby zrobić to dokładnie, by w przyszłości jazda na rowerze sprawiała nam przyjemność.

Odpowiednio dobrana rama roweru pozwoli nam na swobodne zeskoczenie z niego bez przykrych konsekwencji, jeśli zaistniała sytuacja podczas jazdy będzie tego wymagała. Dlatego też pomiędzy kroczem, a górną ramą roweru powinno być około 10 centymetrów różnicy. Aby to obliczyć, wystarczy stanąć nad rowerem i podnieść przednie koło. Jeśli będzie to możliwe na około 10-15 cm, wówczas możemy mieć pewność, że ten wymóg został spełniony.

Wielu producentów dedykuje swoje rowery dla konkretnej płci. Wynika to z faktu, iż budowa anatomiczna kobiety różni się nieco od budowy ciała mężczyzny. Warto zatem poszukać roweru dedykowanego dla konkretnej płci, ponieważ budowa jego ramy, a także cała jego konstrukcja będzie specyficzna i lepiej dobrana dla nas samych.

Podczas skręcania kierownicą może dochodzić do zaczepiania butem o koło. Oznacza, to, że rama jest za krótka. Aby to sprawdzić, należy wysunąć do przodu jeden pedał i położyć na nim stopę. Następnie należy skręcić kierownicę roweru i sprawdzić czy stopa nie zahacza o koło. Jest to najbardziej istotne dla ciasnych zakrętów, które na pewno napotkamy na swojej drodze podczas jazdy.

Przy zakupie roweru warto również zwrócić uwagę na mostek umożliwiający podnoszenie lub obniżanie kierownicy. Jeśli kierownica będzie zbyt nisko, wówczas będzie ona wymuszała na nas pochylenie sylwetki do przodu, a to z kolei może powodować bóle pleców, utrudniać oddychanie, sprawiać dyskomfort podczas jazdy.

Nie mniej istotna jest regulacja siodełka. Dzięki temu będziemy mogli ustawić jego odpowiednią wysokość, abyśmy bez problemu mogli dosięgać pedałów i podłoża. Dla dobrego komfortu jazdy siodełko i kierownica powinny być mniej więcej na tym samym poziomie. W przypadku rowerów wyścigowych kierownica powinna być nieco niżej, jak wysokość siodełka.

Siadając na własny rower i wyruszając w trasę, powinniśmy czuć się dobrze, komfortowo, swobodnie. Dlatego tak ważne są te wszystkie parametry, które powinniśmy sprawdzać jeszcze zanim zdecydujemy się na zakup roweru.

Reply