Banan na zdrowie

Banan na zdrowie

Banan na zdrowie

Banan to jedna z najstarszych roślin uprawnych strefy tropikalnej, ale także najważniejsza. Jej owoce zastępują często chleb mieszkańcom Afryki, Indii, Indonezji, wysp Oceanu Spokojnego oraz Ameryki Środkowej i Południowej.

Pierwsze wzmianki o bananach pochodzą z VI w. p.n.e. z hinduskich poematów epickich, stąd za ich ojczyznę uważa się południowo-wschodnią Azję. Kwitnienie, dojrzewanie i zbiory na bananowej plantacji zostały opisane po raz pierwszy w dokumentach z Chin, datowanych na początek naszej ery.

Dla Europy i Ameryki Północnej pozostawały nieznane aż do XIX wieku, co spowodowane było słabo rozwiniętym przemysłem transportowym. Szybko dojrzewające owoce wymagały odpowiednio szybkiego transportu i chłodni, których brak uniemożliwiał eksport bananów. Pierwsza z pomocą przyszła kolej, w 1870 roku, ale nową erę w ekspansji „żółtych delicji” zapoczątkowała „Venus” – pierwszy statek chłodnia, który wypłynął na morze w 1903 roku. Od tamtej pory banany obecne są na rynkach całego świata.

Soki z warzyw i owoców

Wszyscy wiemy, jak korzystne dla naszego zdrowia jest jedzenie surowych warzyw i owoców, oraz picie soków z nich zrobionych. Mają one znaczenie zarówno w postępowaniu leczniczym, jak i profilaktycznym. Powodzenie takiej kuracji zależne jest od różnorodności soków, z których każdy zaopatruje nas w inne witaminy i związki. Warto więc pić sok bananowy i poznać jego wartości. Podejmując się samodzielnego przyrządzenia takiego soku pamiętać należy, aby nie przepuszczać bananów przez sokowirówkę, ponieważ mają one w sobie mało wody. Miksuje się je w blenderze wraz z innymi sokami lub wodą.

Banan na zdrowieBogactwo potasu

Jeden banan zawiera w sobie 1,6 g włókien roślinnych, 0,7 mg witaminy B6, 10,3 mg witaminy C, 21,8 ug kwasu foliowego, 0,2 mg ryboflawiny i aż 451 mg potasu. Ten ostatni odpowiedzialny jest za utrzymanie ciśnienia krwi w normie, potrzebny jest mięśniom i układowi nerwowemu, reguluje rytm serca i zmniejsza ryzyko śmiertelnych udarów.

Właściwości zdrowotne

Badania wykazały, że spożywanie jednego dodatkowego banana lub wypijanie jednej szklanki soku bananowego dziennie redukuje o 40% zagrożenie udarem. Rozpuszczalne włókna roślinne obniżają poziom cholesterolu całkowitego i LDL, czyli jego „złej” frakcji. Banany zawierają tryptofan, naturalny aminokwas, który jest naturalnym środkiem pomagającym zasnąć. Poza tym, już od lat trzydziestych ubiegłego stulecia zaczęły pojawiać się w literaturze fachowej wzmianki o korzystnym wpływie bananów w leczeniu choroby wrzodowej. Chronią one bowiem wyściółkę żołądka przed kwasem żołądkowym, pobudzając rozrost komórek śluzówki żołądka, co wytwarza lepszą osłonę przed sokami trawiennymi. Sok z banana jest bardzo pomocny również w przypadku wystąpienia niestrawności, objawiającej się bólem w górze brzucha oraz nudnościami.

Uwaga! Nie wolno spożywać ani robić soku z niedojrzałych bananów, gdyż zawierają w sobie oporną skrobię (nietrawioną w jelicie cienkim), która ulega fermentacji w jelicie grubym, a to prowadzi często do skrętu jelita.

Sok na wrzód

Banan na zdrowie„Małpi koktajl”

1/2 pomarańczy (z pozostawionym albedo – biały miąższ pod skórką), 1/2 papai, 1 banan.
Pomarańczę i papaję przepuścić przez sokowirówkę. Sok i banan zmiksować w blenderze.

Sok na nadciśnienie

„Słodki koktajl potasowy”

1/2 kantalupy, 1 banan.
Przepuścić przez sokowirówkę kantalupę. Sok i banan zmiksować w blenderze aż do połączenia składników.