Prognozowane rachunki za energię elektryczną

Prognozowane rachunki za energię elektryczną

Prognozowane rachunki za energię elektryczną

Temat prognozowanych rachunków za prąd jest dość burzliwy. Większość z nas nie do końca rozumie zawiłe zapisy na fakturach i w związku z tym czuje się bezradna. Jednak warto walczyć o swoje prawa, tym bardziej, że niebawem nowe technologie przyszłości wyeliminują zupełnie problem nietrafionych prognoz.

Koncerny energetyczne jednak zapewniają, że Polacy cieszą się tanią energią elektryczną. Z kolei inaczej na to patrzą sami konsumenci oraz badania przeprowadzone przez Eurostat, z których wynika, że Polska płaci jedne z najwyższych rachunków w całej Europie.

Jak sporządzane są rachunki za prąd?

Kolejna kwestia, która przyprawia nas o ból głowy, to sposób ustalania wysokości faktur. W Polsce najczęściej koncerny wystawiają rachunki na podstawie prognoz. A te bywają mocno nietrafione. Już pomijając regularne podwyżki za prąd. Czasami jest tak, że przez pół roku mamy wysokie rachunki. Później powstała nadpłata jest odejmowana… Jednak czy nie można tego od razu wyrównać?

Coraz częściej mówi się o tym, że energetycy kosztem odbiorców udzielają sobie nieoprocentowanych kredytów, jednak nie zawsze tak to wygląda. Systemy komputerowe stosowane do naliczania faktur także mogą się mylić. Tak naprawdę koncern, ustalając fakturę, musi działać zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki. Musi uwzględniać trend poboru z poprzednich miesięcy oraz sezonowość. Normą jest, że w okresie zimowym większość odbiorców zużywa więcej energii. W związku z tym na dalsze miesiące, kiedy zużycie jest niższe, prognoza przychodzi wyższa… Jeśli wziąć pod lupę krążące opinie na temat rachunków za prąd, nadpłaty zdarzają się dużo częściej niż niedopłaty. Można odnieść wrażenie, że firmy energetyczne w ramach obowiązujących przepisów starają się ściągać należności na zapas.

Bonifikata za błędy

Jeśli mamy do czynienia z błędem, należy szybko podjąć odpowiednie działanie. Przykładem może być wysoka faktura za prąd, wyższa niż we wcześniejszych miesiącach. Na początku można poprosić o korektę faktury. Na reklamację przedsiębiorstwo energetyczne jest zobowiązane odpowiedzieć. Może zdarzyć się tak, że będzie zmuszone zapłacić odbiorcy bonifikatę. Jednak rzadko tak się dzieje. Z reguły nic nie robimy ze zbyt wysokimi rachunkami… a szkoda.

Czasem można usłyszeć o horrendalnie wysokich fakturach. Dla przykładu rodzina Kowalskich przez kilka miesięcy płaci po 100 zł, a nagle przychodzi rachunek opiewający na kilka tysięcy złotych. Taka sytuacja może być efektem wadliwego działania licznika lub błędnego odczytu.

Odczyty tylko co pół roku?

Możemy zażądać zwrotu nadpłaty, możemy też zostawić ją na koncie naszego usługodawcy na poczet przyszłych faktur. Dodatkowo wcale nie musimy się zgadzać na odczyty liczników co pół roku czy raz w roku. Wystarczy zgłosić się do koncernu z wnioskiem o comiesięczne odczyty energii. Odczyty można przeprowadzać samodzielnie i podawać przedsiębiorstwu telefonicznie lub drogą internetową. Wówczas płaci się za taką ilość prądu, którą się faktycznie zużyło.

Reply